Recensie The French Dispatch – De nieuwe Wes Anderson hangt van los zand aan elkaar

The French Dispatch

Wes Anderson staat bekend als een regisseur die altijd kwaliteit levert, maar met The French Dispatch stelt de eigenzinnige filmmaker voor het eerst teleur. Zelfs de mooie beelden zijn dit keer minder kleurrijk dan normaal.

In de nieuwe film van Wes Anderson leren we de redactie van het blad The French Dispatch kennen en daarna komt een aantal artikelen als korte films tot leven. Eerst vertelt Tilda Swinton over kunstenaar Benicio del Toro, vervolgens duikt Frances McDormand in bed met de jonge studentenleider Timothée Chalamet en tenslotte raakt Jeffrey Wright verstrikt in Edward Nortons ontvoering van een kind.

Een veeg teken in zwart-wit beelden

Die verhaaltjes/filmpjes hangen als los zand aan elkaar en weten geen van allen te boeien. Het was eigenlijk al een veeg teken dat een deel van The French Dispatch in zwart-wit is, want Wes Andersons staat juist bekend om zijn fraaie kleurgebruik. Terwijl hij wat dat betreft dus van het pad(je) af gaat, lijkt hij met de rest juist nog meer dan ooit terug te grijpen op zijn eerdere werk. Voor wie dat nog moet inhalen, hebben wij ze op een rijtje gezet.

Recensie The French Dispatch – De nieuwe Wes Anderson hangt van los zand aan elkaar

Bekende acteurs spelen excentrieke types

The French Dispatch zit traditiegetrouw vol bekende acteurs, waarvan dit voor velen al hun zoveelste samenwerking met Anderson is, en die spelen weer een stel behoorlijk excentrieke types. Tilda Swinton lijkt daar een handelsmerk van te maken. Er is overduidelijk zorg besteed aan de aankleding, waarbij oude Franse films de grootste inspiratiebron zijn geweest, en het kleurgedeelte past naadloos binnen het bekende pallet.

Recensie The French Dispatch – De nieuwe Wes Anderson hangt van los zand aan elkaar

De plaatsnaam zegt al genoeg

Ironisch genoeg heet de fictieve locatie Ennui-sur-Blasé (‘verveling door verwenning’) en dat dekt de lading heel aardig. Ondanks alle kolder van bekende koppen, slaat de verveling bij de kijker van The French Dispatch onherroepelijk toe. We zijn inmiddels wel wat beters gewend van ome Wes en hopen dat hij het de volgende keer weer zoekt in kwaliteit over kwantiteit. 

Recensie The French Dispatch – De nieuwe Wes Anderson hangt van los zand aan elkaar

Conclusie

Wes Anderson lijkt geen inspiratie te hebben gehad voor een volwaardig verhaal, zodat we het moeten doen met een soort bloemlezing waarin hij zichzelf herhaalt zonder iets toe te voegen. In plaats daarvan haalt hij juist iets weg door zijn kleurrijke wereld grotendeels in zwart-wit te filmen.

Recensie The French Dispatch – De nieuwe Wes Anderson hangt van los zand aan elkaar

The French Dispatch is te zien in de bioscoop

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts.