Ozark seizoen 4

Ozark seizoen 4

Recensie Ozark seizoen 4 deel 1: Misdaad loont niet, maar blijft wel boeien

|
|

Het doek valt bijna voor de beste misdaadserie die nog loopt. Jammer, maar het is ook verstandig om af te gaan ronden voordat de klad erin komt. In de eerste helft van het slotseizoen is daar in elk geval nog geen sprake van.

De combinatie van familiedrama en bikkelharde criminele praktijken is goud waard: films als The Godfather en series als The Sopranos hebben dat wel bewezen. De figuren in die verhalen werden geboren met een leven in de misdaad, maar hoe een normaal mens daarin kan belanden, is natuurlijk ook een interessante vraag. Breaking Bad werd er legendarisch mee, maar ook Ozark weet nu al vier seizoenen te boeien met z’n verhaal over geld, moord en doodgewone mensen.

Zware klus

Aan het begin van deze eerste helft van het vierde seizoen stapelen de problemen zich weer razendsnel op voor Marty (Jason Bateman) en Wendy Byrde (Laura Linney). De witwassers voor een groot Mexicaans drugskartel krijgen een extra klus van hun baas Navarro (Felix Solis): hij wil weg uit het criminele leven. De Byrdes moeten dat gaan regelen met de FBI, maar die organisatie werkt niet mee, om nog maar te zwijgen van de heethoofdige neef van Navarro, die de Byrdes voor geen cent vertrouwt. Hun gezinnetje staat intussen op springen sinds hun zoon Jonah (Skylar Gaertner) erachter kwam dat Wendy een huurmoordenaar heeft afgestuurd op haar labiele broer Ben (Tom Pelphrey).

Verwoestend gevoel

De spanning in de familie is niks nieuws: we hebben al overspel, een bijna-scheiding en mot met dochterlief Charlotte (Sofia Hublitz) gezien, dus met een conflict rond Jonah is iedereen aan de beurt geweest. Het meest geslaagde thema in het drama tussen de Byrdes dit seizoen is Wendy’s verwoestende schuldgevoel over wat ze haar broer, die alles dreigde te verraden, heeft aangedaan. De pijn die ze voelt, gaat diep, maar als het haar uitkomt, gebruikt ze deze zwarte bladzijde uit haar leven net zo makkelijk om er voordeel uit te halen bij haar politieke machtsspelletjes.

Onvergeeflijk

Wendy was altijd al één van de meest boeiende figuren uit de serie, maar de allerbeste is en blijft Ruth (Julia Garner). Deze zakenpartner van Marty, klein van stuk en groot van mond, heeft gebroken met de Byrdes en werkt nu samen met hun lokale concurrent Darlene (Lisa Emery). Maar de onvergeeflijke wereld van de drugshandel zorgt ervoor dat zij en Marty elkaar toch weer nodig krijgen, wat een kettingreactie aan doffe ellende veroorzaakt. Je gunt deze tragische vrouw beter dan dit.

Beklemmende greep

Maar ja: een happy end was hoe dan ook ijdele hoop voor de hoofdfiguren in Ozark. De man met de hamer slaat al een paar keer toe in dit eerste deel van het slotseizoen en de cliffhanger waarmee hij eindigt, belooft nog veel meer slachtoffers. De beklemmende greep die Ozark op je neemt, wordt nog iets strakker aangetrokken nu echt niemand meer veilig is binnen het verhaal. Dat zorgt voor haastig bingen, ook al begint de serie met z’n shocks en twists in herhaling te vallen. Hopelijk wordt onze honger naar de tweede helft snel gestild.

De finale van Ozark gaat van start zoals je het hoopt: de inzet wordt hoger, net als de spanning en koppen gaan rollen. Maar dit zou niet werken als je niks zou geven om de mensen die in de tang genomen worden en gelukkig wordt de menselijke kant van hun verhaal nog steeds niet verwaarloosd. Kom maar op met deel twee!

Ozark seizoen 4 deel1 is nu te zien op Netflix.

Check ook ons overzicht van de beste series op Netflix.