Recensie King Richard

Recensie King Richard

Recensie King Richard – Game, set, match voor Will Smith

|
|

Na wat minder sterke films slaat Will Smith keihard terug als de vader van Venus en Serena Williams in King Richard - en dat is genieten!

De 'King Richard' uit de titel slaat op ene Richard Williams (Will Smith), die begin jaren tachtig op het idee komt om van zijn dochters Venus en Serena tenniskampioenen te maken. Hij schrijft een vuistdik stappenplan waarmee dat moet gaan gebeuren en terwijl de spierwitte tenniswereld zich krom lacht, doen de meiden doen braaf wat papa zegt - en met resultaat.

Dat kun je geen spoiler noemen

Het is ergens jammer dat we al weten hoe het verder gaat met de carrières van Venus en Serena Williams, want daardoor is iedereen in King Richard die hun vaders boute uitspraken niet gelooft meteen een sukkel. Terwijl het zonder voorkennis beter te begrijpen is dat ze hem afwijzen of dat ze er niet van zijn gediend als hij de baas over de tennistraining wil blijven.

Sterke acteurs die sprekend lijken

Gelukkig is King Richard geen lofzang op die man; het laat ook zien wat er minder fijn is aan zo’n vader - en dat zijn vrouw minstens zo belangrijk was. Die Brandy heeft met Aunjanue Ellis een sterke vertolker gekregen die, net als haar personage, aan haar mannelijke partner is gewaagd. Wie nog twijfelt aan de castingkeuze wordt over de streep getrokken door de archiefbeelden die traditiegetrouw bij de aftiteling worden vertoond: ze lijken er sprekend op!

Zet de Oscar(nominaties) alvast klaar

Will Smith heeft vaker echte mensen gespeeld en is daar steengoed in. Hij scoorde Oscarnominaties met de biopics Ali en The Pursuit of Happyness en zal op 8 februari wel een derde krijgen voor King Richard. De jonge actrices die de vijf zussen spelen zijn een sterk stel tieners, dat jeugdige luchtigheid levert zonder dat het harde werken daarmee teniet wordt gedaan.

Niet iedereen kan dromen waarmaken

Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn; aan de zijlijn wordt in King Richard aangestipt waarom die meneer Williams zo gedreven was; omdat het leven van zwarte Amerikanen veel te vaak kort en moeilijk is. Niet iedereen kan de Amerikaanse droom waar maken; niet iedereen heeft zo’n talent - of zo’n warm gezin met twee liefhebbende ouders.

Na gehannes met digitale versies in Aladdin en Gemini Man krijgen we in King Richard weer de echte Will Smith en dat is genieten! Met zijn sterke spel had hij de film makkelijk naar zich toe kunnen trekken maar hij heeft de ‘pech’ dat de vrouwen om hem heen minstens zo sterk zijn. Het hele stel bij elkaar vormt een geloofwaardig gezin, dat je fanatiek gaat aanmoedigen - ook al weet je al dat het wel goedkomt.

King Richard is vanaf 3 februari te zien in de bioscoop

Nog meer puike films met Will Smith. Of ga je liever met hem op wereldreis? Als je bij de biopics blijft, is er een leuke van Elton John. En je kunt ook weer los in de bios, waar dit de toppers van 2022 worden.