Last Seen Alive

Last Seen Alive

Recensie Last Seen Alive - Gerard Butler houdt zich in

|
|

Van een thriller met Gerard Butler in de hoofdrol weten we inmiddels wat we mogen verwachten, maar Last Seen Alive zet een paar stapjes buiten die comfort zone. Maar ook weer niet zo veel dat zijn fans de kluts kwijtraken.

De vrouw van Will (Gerard Butler) is zeker niet het eerste personage ooit dat opeens spoorloos verdwijnt in een film als deze, maar Last Seen Alive brengt deze nachtmerrie wel zonder poespas terug tot de kern. Het eerste kwartier heeft zelfs wel iets weg van Spoorloos, de Nederlandse eighties-thriller naar het boek Het Gouden Ei, van Tim Krabbé. Maar het is beter om die associatie snel te vergeten, want verder is het een niet erg subtiel Hollywoodproduct.

Wanhopig

Na een stop bij een tankstation is Wills bijna-ex (Jaimie Alexander) nergens meer te bekennen. Hij schakelt de hulp van de politie is, maar omdat ze daar naar zijn zin te veel tijd verspillen, gaat hij zelf zoeken waar ze gebleven is. Als hij de bediende van de pomp betrapt op een leugen, heeft hij een ingang en begint de speurtocht. Zijn vrouw heeft bekenden in de omgeving en eentje sprak haar aan vlak voordat ze verdween. Dat biedt perspectieven voor de steeds wanhopigere Will.

Last Seen Alive

Onbeholpen Butler

De film bouwt de spanning gestaag op en laat je de wanhoop van de situatie goed voelen, want hoe pak je zoiets aan als machteloze burger? Maar iedereen die een beetje bekend is met het oeuvre van Butler weet dat zijn personages daar altijd wel iets op vinden. Het is een fijne verrassing dat hij daarbij niet doorslaat met al te extreme actieheldentoeren. Sterker nog: Butler doet zijn best om zo onbeholpen mogelijk over te komen bij zijn reddingspogingen. Dat lukt hem nog best aardig ook.

Pijnlijke smet

Zonde dus dat de schrijvers geen elegante manier hebben bedacht om een eind aan het mysterie te breien. Als het tijd is om het verhaal af te ronden, volgt het ene stomme toeval na het andere en zo belanden we in een zwakke finale met ook nog eens hele goedkope speciale effecten. Pijnlijk dat we met deze smet op een verder prima thriller naar buiten worden gestuurd.

Last Seen Alive

Een gewone man in ongewone situaties: zo’n omschrijving roept niet meteen Gerard Butler in gedachten als de meest geschikte acteur voor deze klus. Toch werkt zijn casting prima, vooral omdat de makers trouw blijven aan hun oorspronkelijke insteek en niet over de top gaan met extreme actiefratsen. Helaas verpest het klungelige slot veel van het plezier.

Last Seen Alive draait nu in de bioscoop.

Luister ook onze podcast Bankplakkers, met kijktips en het laatste nieuws! Te luisteren via SpotifyApple Podcasts en andere populaire podcast apps.