Downton Abbey: A New Era

Downton Abbey: A New Era

Recensie Downton Abbey: A New Era – De Fast & Furious van de kostuumfilms

|
|

Tja, eigenlijk is een recensie van Downton Abbey: A New Era overbodig. Net als bij de Fast & Furious-reeks is er een beproefde formule zodat je precies weet wat je kunt verwachten.

Om zowel nieuwkomers als oudgedienden een hartelijk welkom te geven, begint de tweede Downton Abbey-film met de bruiloft van Tom Branson (Allen Leech) en Lucy (Tuppence Middleton) waarbij iedereen is uitgenodigd; van adel tot personeel. Daarna blijkt dat Violet (Maggie Smith) een Franse villa heeft geërfd, zodat er ook ruimte is voor een nieuw verhaal in een nieuwe omgeving.

De beste teksten zijn weer voor haar

De fans hoeven we niks te vertellen; die gaan Downton Abbey: A New Era toch wel zien en weten na twaalf jaar, zes seizoenen en de vorige bioscoopfilm precies wat ze kunnen verwachten. De succesformule is niet veranderd; een stevige groep acteurs in prachtige kostuums en locaties vertellen verhalen met een lach en een traan - en de beste teksten zijn voor Maggie Smith.

Iedereen is van de bruiloftspartij

Omdat Maggie Smith ieders favoriet is, mag zij meteen aan het begin lekker losgaan met haar bijdehante opmerkingen. Alsof de makers van Downton Abbey: A New Era de kijkers willen aangeven dat ze heus wel weten waarvoor die zijn gekomen. Dat bewijst ook de bruiloftsscène, waar de camera even overal langsgaat om te laten zien dat echt iedereen weer van de partij is.

Downton Abbey: A New Era

Een lekker warm bad

Daarna kunnen we dus met een gerust hart achteroverleunen en genieten van een lekker warm bad waarin alles is gestopt dat we konden wensen. De filmmakers zorgen even goed voor ons als de bedienden voor de lords en ladies in Downton Abbey zelf. De acteurs zijn inmiddels helemaal vergroeit met hun rollen en hoeven het familiegevoel niet eens meer te spelen.

Hollywood komt naar Downton

Doordat die familie de afgelopen jaren behoorlijk is uitgedijd, is het voor een Downton Abbey -beginner best even puzzelen om uit te vissen wie wat van wie is. Het zal de pret gelukkig niet in de weg zitten, want ook zonder voorkennis kun je genieten van de nieuwe intriges en de glamourvolle jurken. En dan komt er ook nog een filmploeg uit Hollywood naar Downton!

Downton Abbey: A New Era

Als dit jouw introductie van Downton Abbey is en het bevalt, kunnen we de rest van harte aanbevelen. Als je de serie al kent, krijg je meteen zin om hem weer van voren af aan te gaan kijken. Net als bij de Fast & Furious-reeks is er een beproefde formule, die nog steeds werkt. In dit geval betekent het dat alles weer tot in de puntjes is verzorgd, met elke rol perfect bezet en een mooie balans van humor, drama en romantiek.

Downton Abbey: A New Era is te zien in de bioscoop

De bedenker van Downton Abbey is inmiddels begonnen met een tweede succesvolle kostuumserie: The Gilded Age.