Cheaper by the Dozen op Disney+

Cheaper by the Dozen op Disney+

Recensie Cheaper by the Dozen - Frisse remake, die niet altijd overtuigt

|
|

Cheaper by the Dozen heeft weer een remake gekregen, maar deze derde versie van het populaire verhaal over een huis vol kids weet er een moderne, frisse draai aan te geven. Al overtuigt de film niet altijd.

Wie zou niet gillend gek worden in een té klein huis met tien kinderen? De Baker-familie in ieder geval niet! Deze remake van Disney+ pakt het anders aan dan de eerdere films en toont juist hoe gezellig het leven van een grote familie kan zijn.

Een huis vol

Het uitgangspunt van deze Disney+ Original heeft wel wat weg van een TLC-realityserie. Vader Paul (Zach Braff) en moeder Zoey (Gabrielle Union) trouwen en brengen daarmee hun vijf kinderen uit eerdere relaties samen. Het koppel krijgt tweemaal een tweeling, en dat brengt de teller op negen kids. Wanneer de problematische puberzoon van Pauls drugsverslaafde zus in huis wordt genomen, is het gezin compleet. Ze zijn met z’n twaalven en dat brengt ons op de titel én het verhaal van de film.

Remake van een remake

Cheaper by the Dozen is een remake van de gelijknamige film uit 2003 met Hilary Duff en Steve Martin, die recent nog te zien was in Only Murders in the Building. Maar ook deze comedy was een remake van van een film uit 1950, die weer was gebaseerd op het boek uit 1948. Het verhaal over het grote gezin was dus wel toe aan een opfrisbeurt.

Cheaper by the dozen

Diversiteit

De 2022-versie van het verhaal onderscheidt zich van de rest door de nodige diversiteit toe te voegen. Waarbij de eerdere films de cast voornamelijk wit kleurde, zien we nu gezinsleden met een andere afkomst. Het geeft een moderne kijk op een Amerikaans gezin en bij zo'n gemixte familie komen ook problemen kijken. De kinderen krijgen te maken met vooroordelen en racisme, wat sterk naar voren wordt gebracht in deze Disney-film.

Voldoende vooruitgang

De pittige levenslessen zijn op sommige momenten wat misplaatst in deze luchtige familiefilm. Dat deze maatschappelijke issues worden behandeld in moderne jeugdfilms is natuurlijk belangrijk, maar de makers leggen het er te dik op in Cheaper by the Dozen. Dat voelt onnodig aan, omdat de film over een gemixt gezin uit zichzelf al voldoende vooruitgang boekt.

Cheaper by the Dozen

Geen familiegevoel

Waar het wel aan mist, is chemie tussen castleden. De Bakers lijken eerder op een bij elkaar geraapt zooitje, dan een hechte familie. Desondanks spat het enthousiasme en de passie er bij een aantal kids goed vanaf. Zo is de jonge Mykal-Michelle Harris dé ster van de film. Als de kleine Luna weet zij in bijna iedere scène de lachers op haar hand te krijgen.

De makers van Cheaper by the Dozen wilden een aantal dingen verbeteren met deze remake, waardoor er te veel is blijven liggen. De familiefilm is hartverwarmend en aandoenlijk door het Disney-sausje dat er vanaf druipt, jammer genoeg mist de cast chemie en is het verhaal niet heel sterk. Dat is enorm zonde, want een nieuwe blik op het verhaal is verfrissend, maar beter dan de versie uit 2003 is deze Disney+ Original niet.