Ben Affleck in Deep Water
TV

Recensie Deep Water - Ben Affleck verdrinkt in saaiheid

|
|

Wat ongetwijfeld bedoeld was als broeierige thriller pakt met Deep Water uit als een slaapverwekkende misser die het voor elkaar krijgt om moord en overspel saai te maken.

Ben Affleck en Ana de Armas hielden aan Deep Water een kortstondige relatie over, dus zij hebben zo hun persoonlijke redenen om met plezier op deze film terug te kijken. Helaas gaat dat niet op voor thrillerfans die zich eraan wagen, want ondanks het talent van de belangrijkste betrokkenen pakt hij uit als een teleurstelling.

Nare spanning

Affleck speelt Vic, een man die zijn tijd doorbrengt met het kweken van slakken. Die vrijheid heeft hij, omdat hij steenrijk is geworden met het ontwikkelen van computerchips voor drones. Ook is hij getrouwd met de prachtige Melinda, dus je zou kunnen zeggen dat hij het perfect voor elkaar heeft. Toch is er nare spanning, want Melinda houdt er steevast allerlei vriendjes op na, die zelfs aan huis komen bij het stel. Dat hebben ze zo afgesproken, maar aan alles is duidelijk dat Vic van binnen helemaal niet blij is met deze regeling.

Onderhuids

Daar komt bij dat Melinda’s scharrels de neiging hebben te verdwijnen of dood ergens op te duiken. Vic grapt graag dat hij ze vermoord heeft, maar is dat ook zo? Het verhaal schuift het antwoord op die vraag lang voor zich uit, al kun je het voordat het hoge woord eruit komt wel raden. Deep Water is geen thriller die spanning zoekt in de ene na de andere plotwending, maar probeert het meer onderhuids te houden met zijn langs elkaar schurende personages.

Ana das Armas

Gemiste kansen

Het is niet moeilijk te zien wat de twee hoofdrolspelers en regisseur Adrian Lyne met hun film op het oog hadden. Affleck laat een variant zien op zijn rol in Gone Girl en De Armas krijgt de kans om te laten zien wat ze kan met intiem drama. Lyne, die in de eighties de koning was van de erotische thriller dankzij films als Fatal AttractionIndecent Proposal en Nine ½ Weeks, mag twintig jaar na zijn vorige film weer eens laten zien of hij het nog kan. Maar de waarheid is dat Deep Water ondanks dat alles blijft steken in gemiste kansen.

Overcompensatie

Het grootste probleem is dat het verhaal in de eerste helft continu rondjes blijft draaien. Melinda rommelt aan met een mooie jongen, Vic loert en gromt, de jongen ruimt het veld en daarna begint alles tot twee keer toe van voren af aan. Dat is niet alleen saai, maar ook volslagen onlogisch, want niks lijkt gevolgen te hebben. Tegen de tijd dat de scriptschrijvers dit in de gaten leken te krijgen, wordt er vreselijk overgecompenseerd met belachelijke toevalligheden die toch nog voor een dynamisch slot moeten zorgen. Maar dan is het al veel te laat.

Ben Affleck

Een plot dat in herhaling valt en vreselijk uit balans is, met een sputterende start en een overspannen slot, maken spannende momenten zo goed als onmogelijk in Deep Water. Zo gaat een prima duo hoofdrolspelers toch kopje onder.

Sterren

Deep Water is te zien bij Amazon Prime Video.

Dit zie je nog meer deze maand op Amazon Prime Video.