Als Jason Statham en regisseur Guy Ritchie een film maken, is onze interesse meteen gewekt: daar hebben hun vorige projecten samen wel voor gezorgd. Cash Truck is minder luchtig dan hun vroege werk, maar wat ervoor in de plaats komt, is crimineel goed.
Lock, Stock and Two Smoking Barrels betekende in 1998 de grote doorbraak voor regisseur Guy Ritchie én Jason Statham, van wie niemand in die tijd had kunnen vermoeden dat hij zo’n grote actieheld zou worden. Daarna hadden ze met Snatch samen een nog grotere hit te pakken en was de naam van de twee Britten definitief gemaakt in Hollywood.
IJzig cool
Met Revolver ging het duo op de experimentele toer. Die flopte geruisloos, daarna scheidden hun wegen en vonden ze elk op hun eigen manier groot commercieel succes. Maar fans van het eerste uur bleven altijd benieuwd wat een hernieuwde reünie van deze twee zou opleveren. Nu hebben we het antwoord: een ijzig coole misdaadthriller, die de galgenhumor van hun oudjes inruilt voor bloedserieuze actie.
Niet de eerste de beste
Statham speelt een nieuwe medewerker van een bedrijf dat met gepantserde wagens grote sommen geld door LA vervoert. Het is wachten op de eerste overval natuurlijk, maar dan blijkt dat deze man niet de eerste de beste truckchauffeur is. Waarom rennen de rovers anders hard weg als ze Statham uit de auto zien stappen?
Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts.
Ernst en pretentie
Cash Truck is groots genieten voor liefhebbers van grimmige films over onverstoorbare beroepscriminelen. In Amerika heet de film Wrath of Man en die past eigenlijk veel beter, want daaruit spreekt de ernst en pretentie die wel degelijk bij deze film horen. Hier geen verlichtende grappen of stilistische kwinkslagen die een beetje lucht brengen tussen het grove geweld door, of je moet kunnen grinniken om de onmetelijke stoerheid die Statham uitstraalt in elke scène. Wat we ons heel goed voor kunnen stellen.
Meeslepend
Het is best leuk dat Ritchie tegenwoordig iets van zijn grootse stijl transplanteert naar massavermaak zoals Aladdin en Sherlock Holmes, maar in het misdaadgenre is hij het best op zijn plek en dat laat hij met deze film nog maar eens zien. Weinig anderen zijn zo goed in de combinatie van bombast en ongegeneerde macho bullshit, die in zijn handen uitdraait op meeslepend entertainment. Het is misschien allemaal niet zo origineel en vernieuwend, maar daar zul je fans van dit genre niet over horen klagen na een ritje in deze Cash Truck.
Conclusie
Het is duidelijk aan alles dat Ritchie en Statham nog steeds een perfecte match vormen, ook nu die laatste intussen een enorme actiester is. Zijn ontdekker heeft een passende rol bedacht die uitstekend aansluit op Stathams sterke kanten en hij omringt hem daarbij met een prima ondersteunende cast. Van dit soort smakelijk genrewerk krijgen we niet snel genoeg.
Wat anderen nu lezen
Recensie Rabbit Hole – 'Kiefer Sutherland schittert in vermakelijke thrillerserie vol vergezochte complotten'
Recensie The Power – ‘Vrouwen zijn sterk, deze slappe dramaserie helaas niet’
Recensie Tetris – 'Vuile politieke spelletjes in een potsierlijke thriller'
Recensie Kelly – ‘Een eerlijk en confronterend portret van een ondergewaardeerd icoon’
Recensie Murder Mystery 2 – 'De comedy is geen hoogvlieger, maar Adam Sandler en Jennifer Aniston zijn opnieuw een leuk stel'
Recensie Mona Lisa and the Blood Moon – 'Deze stijlvolle fantasyfilm mist een sterk verhaal'
Recensie Maybe I Do – ‘Een saaie romcom die nooit romantisch of grappig wordt'
Recensie Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves – 'Hilarische en vlotte fantasyfilm, die ook leuk is als je het spel niet kent'
Recensie Wellmania - 'De comedyserie is een Australische versie van Soof, maar dan met wat cocaïne'
Recensie Succession seizoen 4 – ‘Het is goed dat de fenomenale serie stopt voordat het saai wordt'