‘Nooit gedacht dat het nóg gênanter kon in Familie Gillis: Massa is Kassa’

Veronica Superguide’s online eindredacteur Robin Heerkens vond het na tien seizoenen eens tijd om SBS6-realityserie Familie Gillis: Massa is Kassa onder de recensieloep te nemen. Er heeft zich namelijk een soort aardverschuiving voorgedaan die zijn weerga niet kent: Peters ex Nicol Kremers zit er niet meer in. Heeft de serie dan nog wel bestaansrecht?

Peter Gillis in Massa Is Kassa op SBS6
© SBS6

Daar zit-ie dan. Brilletje op, lezend uit zijn eigen biografie, met op de achtergrond allerlei rondslingerend speelgoed van de kinderen van Nicol. Nog steeds niet opgehaald na de veelbesproken breuk. “Petertje komt er wel hoor”, wauwelt hij in de derde persoon tegen zijn nieuwe personal assistent slash veterstrikker Klaartje wanneer het gaat over vrouwen in zijn leven. Eigenlijk weet je na deze potsierlijke scène al genoeg. Alles zit erin: zelfmedelijden, egoïsme, een vleugje zelfoverschatting, oftewel... Peter Gillis zoals ik hem als vaste kijker al tien seizoenen lang ken.

'Het is allemaal niets nieuws'

Waarom zat ik de afgelopen jaren dan toch trouw te kijken? Die houding, die uitstraling, dat gedrag; het is allemaal niets nieuws. En dat klopt. Al na een paar minuten kwam het antwoord als een soort ingeving tot me: Nicol, Nicol en nog eens Nicol. Peters oude vlam wakkerde het vuur in de serie aan. Al in de eerste Nicolleke-loze aflevering ontbreekt elke vorm van wrijving, spanning en mot. Alsof Martien of Erica niet meer in Chateau Meiland zou zitten; dan kap je er als zender toch ook mee?

'Doodvermoeiend'

In deze seizoenspremière zat alwéér de zoveelste scène waarin Peter op bezoek komt bij zoon Mark in vakantiepark Prinsenmeer en hem helemaal afblaft. Je kan zo’n bezoek al helemaal uittekenen: Peter vindt niks goed, Mark probeert de verantwoordelijkheid af te schuiven, maar druipt af en durft nooit écht tegen papa Petertje in te gaan. Hetzelfde geldt voor zoon Ruud, die voor de veertigste keer op pad gaat voor een of ander onderhoudsklusje: je weet precies wat er gaat gebeuren. Hij probeert er namelijk zoveel mogelijk flauwe woordgrappen in te fietsen. Het is doodvermoeiend en rete-voorspelbaar. Ook al verander je de setting of de klus: de inhoud blijft precies hetzelfde. Nooit gedacht dat het nóg gênanter kon met dit programma, maar blijkbaar toch wel. Ja joh, gewoon dezelfde soort scènes uitzenden zonder je tweede hoofdpersoon. Bizar.

Nicol in Massa is Kassa

Nicol gaf tenminste nog een extra dimensie aan alle andere ‘personages’. De vrij complexe relatie tussen haar en Mieke en Johnny – zijn het nu ook echt vrienden of toch vooral ‘werknemers’? – was altijd spannend. Ze is ook iemand waar zoon Mark wél tegenin durfde te gaan, wat ook weer een andere dynamiek opleverde. Haar vele lachwekkende, bizarre en onhaalbare zakenplannen, aankopen en interacties verveelden ook nooit. En het belangrijkste van allemaal: ze maakte Peter interessant. Nu blijft hij bij iedereen de grote baas die nooit echt tegengas krijgt en er tien keer per aflevering dezelfde ‘hatseflats’-achtige catchphrases uitgooit. Met Nicolleke had je tenminste nog de gekke haat-liefderelatie, af en toe een moment van (echte?) liefde en de constante ruzies en ergernissen. Dingen die je niet altijd vooraf kon voorspellen, dus.

Frank Lammers to the rescue

Voice-over Frank Lammers was in de eerste seizoenen de mede-Brabo die geinige, maar nogal makkelijke opmerkingen maakte over Peters gewicht en Nicols koopdrift. Nu lijkt het alsof SBS6 hem enkel gebruikt om te ‘verantwoorden’ dat ze Peter Gillis nog een podium geven. De man krijgt dwangsom op boete, ligt met meerdere instanties in de clinch en er hangt een serieuze verdenking van mishandeling boven zijn hoofd. Allemaal zaken die de acteur benoemt én van snel, pittig commentaar voorziet. ‘Laat Frank hem maar helemaal afbranden, dan kan het allemaal wel’ – ik hoor het de Talpabaasjes zo zeggen.

Ik moet met frisse tegenzin toegeven dat dit toch wél werkt. Die ene ster in mijn beoordeling komt volledig door de aanwezigheid van Frank en zijn snerende voice-overs. Hij maakt Familie Gillis: Massa is Kassa zo toch nog een béétje de moeite waard door Peter met bijna elke tekst belachelijk te maken. Hij is eigenlijk gewoon een kijker die vanaf de bank de boel becommentarieert en beschrijft hoe we er allemaal over denken. En dat schept een band. Het absolute hoogte- danwel dieptepunt van de voice-over kwam toen kinderen Inge, Ruud en Mark samen met pa een rondje deden op park Prinsenmeer. Even alle borden, banners en levensgrote cut-outs in kaart brengen waar Nicol nog pontificaal op staat. “Gelukkig herkent niemand haar nog met haar kleren aan”, sneerde Frank, verwijzend naar Nicols Onlyfans-carrière. Auw.

Wat mij betreft heeft Peter Gillis nu wel genoeg 'massa' opgebouwd met tien seizoenen. Dit was er net eentje te veel. De makers overschatten énorm hoe interessant Peter Gillis is zonder Nicol. Er blijft bar weinig kijkmotivatie over op deze manier. Of Peerkes nieuwe scharrel Wendy de boel een beetje op het oude niveau kan terugbrengen, valt nog te bezien. Maar het kan simpelweg niet dat die dezelfde inbreng heeft als iemand die we negen seizoenen lang (!) hebben gevolgd en zo is weggekwakt alsof het een worstenbroodje voorbij de houdbaarheidsdatum is. Of wilde ze er zelf niet meer in? Het lijkt me sterk. Men nam niet eens de moeite om - al is het maar in een bijzin - te vermelden waarom de camera's Nicol niet meer volgen. En dat zegt veel.

Je ziet Massa is Kassa elke dinsdag op SBS6, vanaf 20.25 uur.

Familie Gillis: Massa is Kassa (première seizoen 10)

Peter Gillis