Man vs. Bee

Man vs. Bee

Recensie Man vs. Bee - Rowan Atkinson zorgt voor vertrouwde chaos

|
|

We hebben hem een tijdje moeten missen, maar Rowan Atkinson is terug met Mr. Bean-achtig wangedrag. Dat is een feestje voor zijn fans.

Behalve een Johnny English-film op z’n tijd maakt Rowan Atkinson niet veel meer en dat is jammer voor wie houdt van zijn maffe creaties. Het is dus best bijzonder dat de man achter Mr. Bean en Blackadder nu voor het eerst op Netflix opduikt met een serie rondom een nieuwe stuntel. Toch treedt hij niet ver buiten zijn comfort zone: ook deze man is een wandelende ramp met wie alles dat mis kan gaan ook misgaat.

Hopeloze klungel

Trevor is een hopeloze klungel die op onverklaarbare wijze in dienst is genomen bij een bedrijf dat oppassers uitzendt aan mensen die hun dure huis niet onbeheerd willen achterlaten. Zijn eerste opdracht is het zorgen voor een hypermoderne villa van een rijk stel. Maar daar vliegt een ongewenste gast rond: een bij, die Trevor bovengemiddeld op de zenuwen werkt. Terwijl hij meteen al ruzie heeft met alle geavanceerde snufjes in het pand en zijn best doet om de thuisgebleven hond onder de duim te houden, probeert hij de bij te lozen, maar dat blijkt één opdracht te veel voor deze klaploper

Man vs. Bee

Bij in de broek

Als je bekend bent met de humor van Atkinson weet je dat hij geen schijn van kans maakt tegen dit beestje. Langzaam gaat het hele huis naar de klote en dat geeft Atkinson de kans om te doen waar hij zo goed in is: scènes spelen die zijn mimiek en maffe bewegingen in de spotlights zetten. Soms levert dat grappen op die wel heel erg lijken op sketches van vroeger. Wanneer hij de deur opendoet voor een politieman bijvoorbeeld en moet doen alsof er niks aan de hand is, terwijl de bij in zijn broek zit. Maar tegenover elke mèh-scène staat een leuke vondst, zoals de manier die Trevor bedenkt om de contactloze keukenkastjes te openen.

Tien minuten

Misschien is vanwege de grote grapdichtheid het besluit genomen om de afleveringen van deze serie gemiddeld tien minuten lang te houden. Raar is het toch, door dat fanatieke gehak zit er vaak kop noch staart aan de episodes. Het kan toeval zijn, maar als je alle afleveringen achter elkaar kijkt, ben je precies een speelfilmlengte bezig, wat doet vermoeden dat Man vs. Bee zijn leven ooit in deze vorm is begonnen. Een groot bezwaar is het niet, want ook in deze incarnatie kijkt de serie lekker door. En we zijn al lang blij dat Atkinson zijn pensioen nog even heeft uitgesteld.

Man vs. Bee

Rowan Atkinson geeft zijn fans precies wat ze willen: creatieve slapstick, chaos en vooral heel veel geklungel. Dat het allemaal niks nieuws is, is voor hen dan ook eerder een aanbeveling dan een bezwaar. En door de extreem korte afleveringen binge je dit in een oogwenk er doorheen.

Man vs. Bee is nu te zien op Netflix.