Recensie Death on the Nile

Recensie Death on the Nile

Recensie Death on the Nile – Duf bootreisje vol mooie filmsterren

|
|

Net als zijn vorige Agatha Christie-verfilming, Murder on the Orient Express (2017), maakt Kenneth Branagh van Death on the Nile weer iets te veel een onemanshow.

Een elegant gezelschap verzamelt zich in Egypte om te proosten op het geluk van Linnet (Gal Gadot) en Simon Doyle (Armie Hammer), die daar op huwelijksreis zijn. Op het programma staat onder andere een minicruise, die ineens heel wat minder gezellig wordt als er een dode valt. Gelukkig is de meesterspeurder Hercule Poirot (Kenneth Branagh) aan boord.

Iedereen sleept drama met zich mee

Tja, als Death on the Nile begint met een dame die de verloofde van haar vriendin inpikt, hoef je niet te weten dat het verhaal bedacht is door misdaadschrijver Agatha Christie om te snappen dat daar ellende van komt. Zoals het hoort in een ouderwets whodunit-verhaal, blijkt al snel dat ook de rest van de gasten het nodige drama met zich meeslepen.

Eindelijk uitleg over die bizarre snor

Bij zijn vorige Agatha Christie-verfilming, Murder on the Orient Express (2017), moest Kenneth Branagh al oppassen dat hij er geen onemanshow van maakte en dat is nu nog een tandje erger. Het lijkt wel of hij de kritiek op zijn bizarre snor in de vorige film zo erg vond dat hij speciaal voor het vervolg een proloog heeft geschreven om dat ding uit te leggen.

Filmsterren als mooie decorstukken

Terwijl Death on the Nile juist draait om de groep - en natuurlijk om de vraag wie van die lui de dader is. In zo’n film kun je lekker veel sterren proppen, die er in de mediterraanse zon nog mooier uitzien dan normaal. De personages, die wat etnisch-diverser zijn dan in het boek, fungeren echter vooral als decorstukken voor de helaas ook niet zo slimme zetten van Poirot.

Zelfs French & Saunders maken het niet leuker

De grootste misdaad die in Death on the Nile wordt gepleegd, is de verspilling van het acteertalent. Emma Mackey (Maeve uit Sex Education) is een heuse filmster geworden en het is altijd leuk om Dawn French en Jennifer Saunders samen te zien, maar ze krijgen nauwelijks de kans iets te laten zien van hun kunnen, dus we hopen dat ze er in ieder geval een leuke vakantie aan hebben overgehouden.

Het feit dat het in Death on the Nile een uur duurt voordat het eerste slachtoffer valt, geeft al aan hoe traag dit verhaal wordt verteld. Als je de ontknoping uit Agatha Christie’s boek kent, is dit helemaal een duf bootreisje, waarbij je hoogstens kan genieten van het uitzicht en de mooie filmsterren..

Death on the Nile is nu te zien in de bioscoop

Het duurde even voordat Death on the Nile werd uitgebracht in de bios, eerst door de pandemie en daarna door de controverse rondom Armie Hammer