Bioscooprecensies van deze week: Bones and All, Devotion, Call Jane

Wij keken deze week naar het bloederige liefdesdrama Bones and All, waarin twee mooie kannibalen Amerika onveilig maken. Ook keken we naar het realistische oorlogsdrama Devotion en het waargebeurde Call Jane.

Door Ruben Praster
Bones and All

Bones and All (2022)

Met: Taylor Russell, Timothée Chalamet, Mark Rylance, Chloe Sevigny

Regie: Luca Guadagnino

Meteen aan het begin van de film is er al iets niet in de haak: de snoezige Maren (Taylor Russell) wordt door haar vader in haar kamer opgesloten en niet veel later – als ze toch weet weg te glippen – wordt duidelijk waarom. Het is de laatste druppel voor pa en daarna moet zij het alleen zien te rooien. Of in ieder geval: tot ze de zwerver Lee (Timothée Chalamet) ontmoet - en andere mensen die net als zij van mensenvlees houden. Bones and All is een zoveelste variant op het soort tienerromances waarin we eerder vampiers, zombies en weerwolven tegenkwamen. Helaas wordt daarmee niet bepaald nieuw terrein verkend en de gore elementen zijn beperkt (op één moment na), alsof ze de jongste fans van de twee best leuke hoofdrolspelers niet wilden afschrikken. Met Call Me by Your Name (2018) bezorgde regisseur Luca Guadagnino de jonge Chalamet zijn grote doorbraak en eerste Oscar-nominatie. Dat gaat hem met deze tweede samenwerking niet lukken. De personages zijn daarvoor te weinig uitgediept en ze worden minstens zo oppervlakkig gespeeld. (Romy van Krieken)

★★★

Devotion (2022)

Met: Jonathan Majors, Glenn Powell, Christina Jackson, Thomas Sadoski

Regie: J.D. Dillard

Het is heel gemakkelijk om Devotion met Top Gun te vergelijken. In beide gevallen wordt een eliteteam van straaljagerpiloten samengesteld en is de onderlinge frictie voelbaar. Beide films werken toe naar een ultieme missie boven vijandelijk gebied. En Glen Powell presteert het om tweemaal een gevechtspiloot te spelen. Maar met deze opsomming doen we Devotion te kort. Dit actiedrama met vleugels is namelijk waargebeurd en toont heel wat meer ballen dan het machofestijn van Tom Cruise. Bovendien is Devotion gewichtiger met de focus op de eerste Afro-Amerikaanse gevechtspiloot Jesse Brown (Jonathan Majors). Brown wordt beschouwd als één van de grootste helden uit de Koreaanse oorlog in de jaren vijftig. Daarbij is zijn persoonlijke strijd tegen vooroordelen en racisme net zo opzienbarend. Majors zet een rauwe en compromisloze performance neer die nog echter aanvoelt dan de luchtgevechten uit Top Gun: Maverick. (Ruben van Eijl )

★★★★

Call Jane (2022)

Met: Elizabeth Banks, Sigourney Weaver, Chris Messina, Kate Mara

Regie: Phyllis Nagy

In de jaren zestig was ‘The Janes’ een landelijk netwerk dat in de VS illegale abortussen verzorgde. Call Jane laat echter maar een klein clubje daarbinnen zien en richt zich op één vrouw waar niemand aanstoot aan kan nemen; Joy (een sterke Elizabeth Banks) is een keurige, blonde huisvrouw, die te horen krijgt dat haar tweede zwangerschap levensbedreigend is. Door meer risico te nemen had de film krachtiger kunnen zijn – en dat is hard nodig nu de abortuswet is teruggedraaid. (Romy van Krieken)

★★★