The Wonder

The Wonder

Recensie The Wonder – 'Florence Pugh hijst zich weer met succes in een korset'

|
|

Florence Pugh is weer sterk op dreef in korset als iemand die moet controleren of het een wonder of bedrog is dat een kind beweert te kunnen leven zonder te eten...

De Engelse verpleegster Lib Wright (Florence Pugh) gaat in The Wonder het Iers meisje Anna bewaken om te controleren of dat kind echt van de lucht leeft. Ze heeft namelijk al vier maanden niets gegeten en is nog steeds kerngezond. De plaatselijke geestelijken vermoeden een wonder, maar snappen ook wel dat ze daarvoor hard bewijs of getuigen nodig hebben.

Hoe flikt ze het?

Het klinkt redelijk eenvoudig; samen met een non waakt Lib dag en nacht bij Anna om te zien of ze iets eet en dat is niet het geval. Maar we weten ook allemaal dat een mens zoiets nooit zo lang vol kan houden. Door dat simpele gegeven gaat The Wonder lekker heen en weer wapperen tussen de vragen ‘Is het echt een wonder?' en ‘Hoe flikt die Anna dat nou?’

Het begint en eindigt op de filmset

De film snijdt, ondanks het bedrieglijk eenvoudige verhaal, meerdere thema’s aan, zoals vijandigheid tussen Engeland en Ierland, de machtsstrijd tussen man en vrouw, en de zowel positieve als negatieve kracht van religie. Als extraatje, begint en eindigt The Wonder met een blik op de filmset om aan te geven dat die onderliggende zaken nog steeds bestaan.

The Wonder

Ze zijn duidelijk moeder en dochter

Naast het mysterie, worden we The Wonder ingetrokken door de mooie beelden en sterke acteurs tot in de kleinste rollen. Florence Pugh hijst zich, na Lady Macbeth en Little Women, weer met succes in een korset. Anna-vertolkster Kila Lord Cassidy is duidelijk de echte dochter van de actrice die haar moeder speelt en dat versterkt nog eens het verhaal en de sfeer.

Door de sterke acteurs en het prachtige camerawerk word je als kijker de film en het mysterie ingezogen. Zowel tijdens als na afloop van The Wonder ga je nadenken over ‘Hoe zit het nu in elkaar?’ en ‘Wat ben ik bereid te geloven?’ - en dat is best wel eens lekker.

The Wonder is vanaf 16 november te zien op Netflix