Die Kaiserin

Die Kaiserin

Recensie Die Kaiserin – Het is Sissi, met meer bloot en spanning

|
|

De begrafenis van de Britse koningin liet zien dat we nog steeds dol op de ‘royals’ zijn. Het is dus geen verrassing dat ook het verhaal van de Oostenrijkse keizerin Sissi opnieuw wordt verteld.

Door de oude ‘sprookjesfilms’ met Romy Schneider, die nog ieder jaar op televisie worden uitgezonden – en gekeken! - kennen veel mensen het verhaal al van de jonge Oostenrijkse keizer Franz Jozef die in 1853 zou gaan trouwen met zijn nichtje Helene, maar vlak voor de verloving stapelverliefd werd op haar jongere zus Elisabeth, die de geschiedenis inging als de geliefde Sissi.

Een hoog André Rieu-gehalte

De nieuwe Netflix-serie Die Kaiserin volgt dat bekende verhaal en weet daar ondanks het hoge André Rieu gehalte, inclusief Weense walsen en hoepeljurken, de nodige naakte lijven aan toe te voegen. Om de boel nog meer sjeu te geven, is ook een verhaallijn toegevoegd, waarin een stel arme sloebers een complot beraamt om de Oostenrijkse monarchie ten val te brengen.

Broodnodige bloot en spanning

Dat levert wat broodnodige spanning op, aangezien we natuurlijk al lang weten dat Sissi met Franz Jozef zal trouwen en zich niet laat wegjagen door zijn gemene moeder. Zijn hitsige broer Max, die op de troon en de keizerin aast, zorgt voor nog wat extra spannende én blote momenten. Helaas maakt de aandacht voor de andere royals de serie minder ‘Sissi’ en hadden ze Die Kaiserin beter ‘Het Paleis’ kunnen noemen.

Die Kaiserin

Blijkbaar minder budget en bling

De (nog) onbekende hoofdrolspelers doen het leuk, al krijg je het idee dat ze net zo goed in een zoveelste Netflix-romcom hadden kunnen zitten. Voor de aankleding van Die Kaiserin is goed naar de verzorgde kostuumseries van de BBC gekeken, al ontbrak blijkbaar het budget voor de bling waarmee Romy Schneider diezelfde keizerin ooit op de kaart zette.

Ze krijgen er geen genoeg van

Als je nog nooit van Elisabeth van Oostenrijk hebt gehoord, is Die Kaiserin een lekker laagdrempelige manier om haar te leren kennen. Voor wie er juist geen genoeg van Sissi krijgt: op NPO Start staat de nieuwe tv-serie Sisi, in de bioscoop draait Corsage, en volgend jaar komt de film Sisi & I uit, waarin het verhaal wordt verteld door haar hofdame.

Die Kaiserin

De ultieme Sissi-vertolker blijft Romy Schneider, maar Die Kaiserin is een aangename introductie en een lekker tussendoortje voor fans van kostuumseries, die wachten op het derde seizoen van Bridgerton of het vijfde seizoen van The Crown.

Die Kaiserin is te zien op Netflix

Je kunt nog meer kostuumseries zien, met als mooiste nieuweling The Gilded Age.