Black Panther: Wakanda Forever

Black Panther: Wakanda Forever
SuperheldenMarvel

Recensie Black Panther: Wakanda Forever – De beste Marvel-film sinds Avengers: Endgame

|
|

Vanaf de eerste scène tackelt Black Panther: Wakanda Forever zijn grootste uitdaging: Koning T’Challa is plotseling overleden, wat nu? Dat had goedkoop scoren kunnen zijn vanwege het overlijden van Chadwick Boseman, maar regisseur Ryan Coogler maakt een prachtige afscheidsrede van bijna 3 uur, en de beste Marvel-film sinds Avengers: Endgame.

Black Panther: Wakanda Forever gaat over een volk in rouw. Een jaar na het plotselinge overlijden van T’Challa zijn de inwoners van het futuristische Afrikaanse land nog steeds niet hersteld. Nakia (Lupita Nyong’o) is geëmigreerd naar het buitenland en kwam niet eens op de begrafenis. Okoye (Danai Gurira) en prinses Shuri (letitia Wright) hebben zich volledig verzopen in hun werk, en moeder Romanda (Angela Bassett) is de nieuwe koningin-regentes van het land. Verbitterd sluit ze weer de grenzen van Wakanda voor de andere naties, want met name de Verenigde Staten is te hebberig naar het almachtige vibranium-metaal, dat Wakanda exclusief verhandelt.

Vibranium geeft je vleugels

Alhoewel, exclusief? Tijdens het scannen van de oceaanbodem naar andere vibranium-aders, komen de Amerikanen in aanraking met nóg een geheime natie: Talocan. Een die gebaseerd is op Meso-Amerikaanse culturen, onderwater leeft en zelfs meer vibranium heeft dan Wakanda! Ze worden geregeerd door hun eigen halfgod in de vorm van Namor (Tenoch Huerta), een held met vleugels aan zijn benen en die qua kracht zich met de Hulk kan meten. Hij neemt het Wakanda kwalijk dat ze zich aan de wereld hebben onthuld samen met hun superieure vibranium. Daarom eist hij dat ze meewerken om het probleem op te lossen, anders verplettert zijn natie het Afrikaanse land als eerste.

Rouwverwerking

Het klinkt als een typisch Marvel-avontuur, alleen daaromheen heeft Ryan Coogler thematisch een ijzersterk verhaal gemaakt over rouwverwerking. De angst om nog meer te verliezen is tastbaar bij zowel de helden als de schurken. Met name Shuri’s reis loopt alle stadia van rouwverwerking langs: ontkenning, woede, onderhandelen, depressie en aanvaarding. Zoals de subtitel al aangeeft, Wakanda Forever is meer een ensemblefilm dus alle bijrollen krijgen meer tijd dan in de eerste Black Panther. Ze verwerken hun rouw op verschillende manieren, terwijl ze ondertussen worstelen met hun nieuwe underdogpositie tegen Talocan.

Talocan ontdekken

Met bijna 3 uur speeltijd is de tweede Black Panther-film de op een na langste MCU-film. Toch loopt hij over het algemeen soepeltjes. Het blijft wel een superheldenfilm dus er is ook ruimte voor de gebruikelijke Marvel-humor en wat indrukwekkende actiescènes, met name die onderwater. De soms matige computereffecten van de eerste film zijn grotendeels verbeterd en Black Panther trekt ook een les uit The Eternals door wat beeldschone echte locaties te laten zien. Wakanda blijft een van de mooiste werelden die Marvel naar het witte doek heeft gebracht, dat geldt opnieuw voor de tweede film. Talocan doet trouwens niet onder voor Wakanda qua schaal en de avonturenfilmachtige opbouw naar het onthullen van de mysterieuze natie, is het wachten meer dan waard.

Troost vinden

De nieuwe Black Panther verschijnt pas rijkelijk laat in Wakanda Forever en meer uit bittere noodzaak dan met een heroïsche fanfare. Het brengt mooi het gewicht over waarmee Ryan Coogler en Marvel besloten om Chadwicks dood in het verhaal te verwerken. Zijn overlijden op jonge leeftijd is verschrikkelijk oneerlijk en niemand kon er wat aan doen. Dat gebeurt soms in het leven en het is dan belangrijk om niet uit te halen maar troost te vinden bij elkaar. Dat brengt Black Panther: Wakanda Forever perfect over.

Black Panther: Wakanda Forever is een prachtig eerbetoon aan Chadwick Boseman en de film biedt troost door de personages in een vergelijkbaar scenario hun rouw te laten verwerken. De helden én de schurken zijn bang om nog meer te verliezen: een sterk thema dat de regisseur bijna drie uur lang op prachtige wijze door zijn film weeft. Het voegt veel meer gewicht toe aan het standaard Marvel-avontuur dat eronder schuilt. Dat maakt Black Panther: Wakanda Forever de beste MCU-film sinds Avengers: Endgame.

Black Panther: Wakanda Forever draait vanaf 9 november in de bioscoop.