Tall Girl 2

Tall Girl 2

Recensie Tall Girl 2 – Een oppervlakkig vervolg dat weinig te melden heeft

|
|

Tall Girl 2 doet net zoals het eerste deel een poging om iets te zeggen over zelfacceptatie. Maar kiest er uiteindelijk toch weer voor om een standaard liefdesverhaaltje te vertellen over twee verliefde tieners, die helemaal niet zo goed bij elkaar passen.

Tall Girl eindigde met een happy ending, waarin alles goed kwam. Lange meid Jodi (Ava Michelle) leerde van haar lengte te houden, ze confronteerde haar pestkoppen en begon een relatie met beste vriend Jack ‘Dunkers’ Dunkleman (Griffin Gluck uit Locke & Key). Maar net zoals bij het vergelijkbare The Kissing Booth wordt ook dit verhaal uitgemolken en Tall Girl 2 is een inspiratieloos vervolg op een filmpje dat toch al niet zo veel te melden had.

De langste meid van de school

In de eerste paar minuten van deze sequel wordt nog eventjes de eerste film samengevat. Daardoor valt gelijk op hoe slap het plot van Tall Girl eigenlijk is. Met haar 1,87 meter staat Jodi bekend als de langste meid van de school en dat gaat gepaard met dagelijkse pesterijtjes. Over pesten is voldoende te vertellen, maar dat doet de Netflix Original niet. De tienerfilm draait vooral om zelfacceptatie en ook al is dat een belangrijke boodschap, overtuigt de bloedmooie Ava Michelle geen moment als onzekere muurbloem.

De schoolmusical

Tall Girl 2 doet weer een poging om iets belangrijks te vertellen, maar de inspiratie is op. Het verhaal begint drie maanden na de eerste film en alles lijkt goed te gaan in Jodi’s leven. Ze is populair op school, heeft een lief vriendje en voor de verandering schaamt ze zich niet voor haar lengte. De muzikale scholiere durft het zelfs aan om zich in te schrijven voor de grote schoolmusical. Natuurlijk krijgt zij de hoofdrol en dat brengt een hele nieuwe lading onzekerheden met zich mee, die zich uiten in een gemeen stemmetje in haar hoofd.

Onzekere personages

Het is goed dat de film praat over onzekerheid en alle personages hebben daar op een bepaalde manier last van. Dunkers is bijvoorbeeld bang om Jodi kwijt te raken. Zijn vriendin mag dan wel populair en geliefd zijn, hij is nog steeds dezelfde impopulaire nerd. En beste vriendin Fareeda (Anjelika Washington) droomt van een carrière als ontwerpster, maar vreest dat niemand haar kleding wil kopen. En zelfs knappe nieuwkomer Tommy (Jan Luis Castellanos) zit niet lekker in zijn vel. Jammer genoeg blijft het bij het aanstippen van deze onzekerheden, want de film draait om Jodi en háár angsten.

Het leukste personage in de film

De focus op Jodi is een minpunt want alle bijfiguren zijn leuker. Vooral de Zweedse uitwisselingsstudent Stig (Luke Eisner) maakt een grote verandering door en ontwikkelt zich binnen no time tot het leukste personage in de hele film. Ook mean girl Kimmy (Clara Wilsey) is dit keer iets minder eendimensionaal en blijkt toch het hart op de goede plaats te hebben. Jodi ontwikkelt zich amper en leert voor de tweede keer zichzelf te accepteren, maar dat is een herhaling van de eerste film en verrast geen moment.

Tall Girl 2 doet een poging om gepeste en onzekere kids een hart onder de riem te steken, maar blijft steken in de standaard clichés. De liefdesperikelen tussen de hoofdpersonages zijn belangrijker dan de worstelingen met hun zelfbeeld en de film blijft een oppervlakkige romcom. Daarnaast is er te weinig aandacht voor de personages die interessanter zijn dan Jodi en dat zijn ze eigenlijk allemaal.