Recensie Scream 5

Recensie Scream 5

Recensie Scream – Het vijfde deel is weer ouderwets griezelen

|
|

Het lijkt steeds vaker te gebeuren: een behoorlijk laat vervolg op een oude kaskraker. Je hoort ons echter niet klagen als het zo goed/leuk/eng gedaan wordt als bij de nieuwe Scream.

Als de jonge Tara (Jenna Ortega uit Yes Day) ’s avonds alleen thuis is en wordt gebeld door een onbekende vent, denkt ze dat hij de nieuwe vriend van haar moeder is. Iedereen die z’n filmklassiekers kent, weet helaas beter. Die snapt al meteen dat die engerd gaat vragen of Tara van enge films houdt... En dat dit het startsein is voor een gruwelijke moordpartij in het plaatsje Woodsboro...

Niets kan deze schreeuw overstemmen

Het is namelijk een kopie van de beginscène uit de eerste Scream, die in 1996 een fikse kaskraker werd en naast wat vervolgen ook een hele bak na-apers kreeg, die het origineel niet konden overtreffen. Scream had namelijk betere acteurs dan het gemiddelde slachtvlees en hun personages kenden de regels van de horrorfilm, waarmee de 90's klassieker knipoogde naar de kijker.

Oude rotten proberen verse jonkies te redden

Die succesformule wordt dus ook gebruikt in het nieuwste Scream-deel, dat de boel niet klakkeloos herhaalt, maar op een fijne manier moderniseert door commentaar te geven op recente ontwikkelingen in het griezelgenre en door Sidney (Neve Campbell), Gale (Courteney Cox) en Dewey (David Arquette) terug te halen om te proberen een vers blik jonkies te redden.

Een feest, een requel en een spoiler

Dat alles vormt, zoals verwacht, een feest van herkenning. De nieuwe Scream is, zoals in de film zelf wordt gezegd, een requel: een moderne update die het verhaal voortzet en het tegelijkertijd dunnetjes over doet - zowel wat betreft vorm als inhoud. Eigenlijk is de eerste film een spoiler voor dit vijfde deel, maar er zijn gelukkig ook een aantal punten waarop het afwijkt.

Genieten met en zonder voorkennis

Het is best handig als je de eerste Scream hebt gezien - de andere delen kun je makkelijk overslaan - en anders is dit een goede reden om dat alsnog te doen. De nieuwe film staat gelukkig op eigen benen, zodat je er ook zonder voorkennis van kunt genieten. Je mist dan alleen wel een aantal geinige easter eggs en knipoogjes naar deze en allerlei andere enge filmklassiekers...

Neve Campbell, Courteney Cox en David Arquette houden een mini-reünie door moeiteloos in hun oude Scream-rollen te stappen en weer te proberen om die enge Ghostface te stoppen. Het verhaal zit vernuftig in elkaar en volgt zowel de oude koers als een aantal zijpaden, zodat iedereen ervan kan genieten. Je zou bijna willen dat ze dit vaker doen, maar misschien kunnen ze daar beter weer 25 jaar mee wachten.

4 STERREN

Scream is te zien op Pathé Thuis.

Nog niet uitgegriezeld? Bekijk dan de 25 beste horrorfilms aller tijden of kijk vanavond al naar een enge film op Netflix