Recensie MotherAndroid

Recensie MotherAndroid

Recensie Mother/Android – Een slappe hap met een domme doos

|
|

Je zou verwachten dat Chloë Grace Moretz echt wel wat beters kan vinden dan een rol als domme doos in een post-apocalyptische wereld. Mother/Android bewijst het tegendeel.

Studente Georgia (Chloë Grace Moretz) en haar vriendje Sam (Algee Smith) staan op het punt naar een kerstfeest bij studievrienden te gaan als zij ontdekt dat ze ongewenst zwanger is. Ze mocht willen dat dit haar grootste zorg was, want negen maanden later zijn Georgia en Sam opgejaagd wild in een wereld die wordt overheerst door losgeslagen androïden.

Machinemensen maken het leven moeilijker

Zodra een film zich afspeelt in een toekomst waarin machinemensen ons leven makkelijker maken, weet je dat binnen de kortste keren het tegendeel waar zal zijn. Dat is in de film Mother/Android niet veel anders, want natuurlijk keren onze robotvrienden zich tegen de mensheid en willen ze iedereen van vlees en bloed afmaken. Georgia doet haar best om te overleven en het is een wonder dat ze daarin slaagt. Naast dat ze al snel hoogzwanger is, blijkt die meid ook behoorlijk dom te zijn - of zijn dat de zwangerschapshormonen?

Personages zonder diepte of verstand

Je vraagt je af hoe zij en Sam al die maanden hebben overleefd. Niks tegen rare films - Chloë’s Shadow in the Cloud was top - maar Mother/Android is gewoon irritant! Het wekt geen verrassing dat de regisseur ook de schrijver is, want hier heeft duidelijk niemand kunnen zeggen: ‘Euh, misschien moeten de personages iets meer diepte, verstand of persoonlijkheid hebben.’

Bekende sterren maken slechte keuzes

Het blijft een wonder dat acteurs met best wel een behoorlijke staat van dienst en bekendheid zulke moeite kunnen hebben om een beetje kwalitatief hoogstaande filmpjes te kiezen. Nicolas Cage of Bruce Willis hebben tenminste nog als excuus hun hoge alimentatiekosten en dergelijke, maar Chloë Moretz, die doorbrak als kindster met Kick-Ass, loopt nog geen kwart eeuw op deze aarde rond!

Moretz stelt steeds domme(re) vragen

Haar rol in Mother/Android beperkt zich tot het stellen van domme vragen en het maken van voor de hand liggende opmerkingen. Als ze bij Sam achterop de motor zit, vindt ze het bijvoorbeeld nodig te vertellen dat hij dat ding recht moet houden en vooral hard moet doorrijden als de androïden opduiken. Of is dit een teken dat hij juist de domme van het stel is?

Let op dat je niet die ene plotwending mist

Ongeacht hoe het zit; het kan de kijker al snel geen ruk meer schelen of die twee uit handen van de engerds blijven. Je hoopt bijna dat de androïdes winnen, want dan is de ellende tenminste afgelopen. Je valt zowat in slaap tegen de tijd dat Mother/Android, die makkelijk anderhalf uur had kunnen duren, halverwege is. Doe wel je best om wakker te blijven want aan het einde zit nog wel een sterke plotwist.

Wie nog nooit een film over een post-apocalyptische wereld vol losgeslagen androïden heeft gezien, zal zijn lol met Mother/Android wel op kunnen. De rest weet inmiddels dat er iets beter van dat basisgegeven te maken is. - en hetzelfde geldt voor het slappe optreden van hoofdrolspeler Chlöe Grace Moretz, die veel meer in haar mars heeft.

Mother/Android is nu te zien op Netflix

Deze Netflix-film zal niet snel opduiken in de top 20 beste sciencefictionfilms op Netflix. Kijk je liever een sterke dramafilm met een topactrice op haar best, check dan The Unforgivable met Sandra Bullock. En voor iets luchtiger vermaak over het einde van de wereld kun je terecht bij Don't Look Up.