Fear Street Part 3: 1666

Fear Street Part 3: 1666

Recensie Fear Street Part Three: 1666 - Een sterk einde redt deze wisselvallige afsluiter

|
|

Het eerste deel van de Fear Street-trilogie was een slappe slasher, maar het tweede deel was horror van de bovenste plank. Fear Street Part 3: 1666 is jammer genoeg een beetje van beide.

De Fear Street-trilogie is een ambitieus project van Netflix; normaal gesproken wordt er eerst één film gemaakt en daarna pas nagedacht over een vervolg. In dit geval werden er gelijk drie films gemaakt en kregen ze een wekelijkse release. Leuk idee, maar deze wisselvallige trilogie is daar niet geschikt voor.

Gruwelijke waarheid

Het verhaal van de trilogie draait om de heks Sarah Feir en haar greep op het stadje Shadyville. In het eerste deel maakten we op brute wijze kennis met Sarah's leger van ondode seriemoordenaars en in het tweede deel leerden we meer over de enige persoon die wist te ontsnappen aan deze killers. In Fear Street Part 3: 1666 krijgt hoofdpersoon Deena een kijkje in het verleden en ontdekt zij de gruwelijke waarheid achter de vloek van Sarah Feir.

Afschuwelijke accentjes

De film begint daardoor gelijk met een compleet nieuwe setting: een boerendorpje in 1666. Deena ziet alles door de ogen van Sarah Feir en herkent in Sarah's tijdsgenoten haar eigen vrienden en vijanden. Dat uitgangspunt is leuk, maar werkt niet. Vooral de afschuwelijke accentjes doen pijn aan je oren. Is het Iers? Is het een lokaal dialect? Het is vooral erg afleidend en daardoor overtuigen de personages zelden.

Recensie Fear Street Part 3: 1666 - Een sterk einde redt deze wisselvallige afsluiter

Onheilspellend

De setting overtuigt daarentegen wel. Het conservatieve boerendorpje, omringd door een onheilspellend bos, is een plek waar niemand veilig is. Als je niet gepakt wordt door een heks of demoon, moet je oppassen dat je eigen buren zich niet tegen je keren. Om dit verhaal goed te vertellen, is een strakke spanningsboog nodig en dat mist deze film. We kennen het verhaal van Sarah Feir grotendeels en weten wat we kunnen verwachten. De derde film voegt daar te weinig aan toe.

Ranzigheid

Dat betekent niet dat er geen gruwelijke momenten in Fear Street Part 3 zitten. Vooral de scène met de seriemoordenaar is er eentje die je niet snel zal vergeten. En wanneer het dorpje te maken krijgt met een vloek wordt dit met de juiste ranzigheid in beeld gebracht. Zolang Fear Street maar lekker bruut en gewelddadig kan zijn, is de trilogie op z'n best. Daardoor is met name de bloederige finale erg geslaagd, maar je moet er wel een langdradige film vóór kijken.

Fear Street Part 3: 1666 is een wisselvallige horrorfilm met een slome start en knallend slot. Je verveelt je waarschijnlijk stierlijk als je de eerste twee films goed vond, al maakt de bloederige finale van deel 3 veel goed. Het overkoepelende verhaal van Sarah Feir zit erg sterk in elkaar, maar er waren niet drie films nodig om dit te vertellen.

3 STERREN

Fear Street Part 3: 1666 is te zien op Netflix, net als de eerste twee delen.

Bekijk ook deze horrorfilms op Netflix.