The Matrix Resurrections

The Matrix Resurrections

Recensie The Matrix Resurrections - Nummer vier voegt niks toe

|
|

De meeste sequels pikken de draad op waar die nog lag in de film ervoor, maar bij de Matrix-trilogie was die keurig in een strik geknoopt. Er zit in deze overbodige opvolger dus niks anders op dan doodleuk opnieuw te beginnen.

De eerste Matrix uit 1999 was niks minder dan een sensatie: een uitdagend en grensverleggend spektakel dat de tijdsgeest recht in het hart raakte. Een unicum, waar de twee verplichte maar verder prima sequels niet aan konden tippen. Toch vormde hij daarmee een mooi afgeronde trilogie en was het onverwacht nieuws toen een paar jaar geleden een vierde deel werd aangekondigd. Wat zouden de makers nog aan hun magnum opus kunnen toevoegen? Weinig, zo blijkt na het bekijken van The Matrix Resurrections.

Comeback

Neo, ooit de redder van de mensheid die als sleutelfiguur van het verzet een overmacht aan nare machines wist te overwinnen, is weer gewoon Thomas Anderson. Deze programmeur bij een gamefabrikant brengt braafjes zijn dagen door, maar hij droomt geregeld over een vorig leven waarin hij streed tegen robots en ander tiranniek gespuis. Intussen is een groepje hackers bezig hem te bereiken, want wat blijkt? De verslagen machines hebben een comeback gemaakt en ons mensen opnieuw tot hun slaven gemaakt, zonder dat we het in de gaten hadden.

Storend

Keanu Reeves is opnieuw een computernerd die het idee heeft dat er iets niet klopt in de wereld zoals hij hem ervaart en hij ontdekt weer dat de waarheid afgrijselijker is dan hij ooit had kunnen denken. Zo begon de eerste Matrix ook en het verhaal dat volgt, heeft in de grote lijnen precies de structuur van het origineel. Die greep halen wel meer sequels uit die vele jaren na hun voorganger gemaakt worden, maar hier wordt dat op alle mogelijke manieren onderstreept. En dat wordt storend.

Kopie na kopie

Het verhaal pakt elke kans om te benadrukken dat we in de herhaling gaan. De film opent bijvoorbeeld met een scène die stap voor stap is gekopieerd uit de eerste film en dat wordt duidelijk uitgesproken, voor wie het niet in de gaten had. Thomas Anderson is in zijn nieuwe leven bekend geworden met een drietal games. Hoe die heten? De Matrix-trilogie. En zijn baas vertelt hem dat hun moederbedrijf Warner Bros. (in het echt de studio achter de films) wil dat ze een vervolg gaan maken. Het is allemaal als een knipoog bedoeld, maar het ligt er veel te dik bovenop door het zo letterlijk te maken.

Dunnetjes

Als de strijd tussen mens en machine eenmaal losbarst, wordt duidelijk dat de aanleiding om het verhaal weer helemaal open te breken erg dunnetjes is. De magie van het begin is gewoon weg en het helpt ook niet dat het grootste gedeelte van de actiescènes een goedkoop ogend studio-gevoel uitstralen, terwijl de film toch een dikke duit mocht kosten. Maar het meest raadselachtig is toch waarom we eigenlijk weer terug zijn in de matrix. Tijdens een gesprek met zijn baas wordt Anderson verteld dat Warner zo graag een vervolg wil, dat ze het gaan doen met of zonder de medewerking van de oorspronkelijke makers. Zo zal het ook gegaan zijn bij het maken van deze film en daarom is het extra jammer dat The Matrix Resurrections aanvoelt als iets dat door een studiocommité in elkaar is gedraaid.

Wie bang was dat een vierde Matrix niks toe zou voegen, krijgt gelijk. Resurrections is een kopie van de eerste film en bevat veel te veel knipogen. Het is te danken aan de inzet van Keanu Reeves en Carrie-Anne Moss als Neo en zijn grote liefde Trinity dat de film nog een beetje warm aanvoelt, maar verder zal dit zelfs de meest fanatieke Matrix-fans koud laten.

The Matrix Resurrections draait nu in de bioscoop.

Bekijk ons overzicht van alle grote films in de bioscoop om weer helemaal bij te zijn.