As We See It

Recensie As We See It – Eindelijk een dramaserie die autisme serieus neemt

|
|

Redactie

Films en series over autisme slaan regelmatig de plank mis, maar Amazon Prime Video maakt veel goed met de mooie dramaserie As We See It.

Wanneer Hollywood een poging doet om een verhaal over autisme te vertellen, gaat dat zelden goed - met de film Music als recent dieptepunt. De hoofdpersoon is al snel een karikatuur en de focus ligt te vaak op de helpende hand die het ‘slachtoffer’ begeleidt. As We See It pakt het anders aan en geeft mensen op het autismespectrum een stem.

Vallen en opstaan

Centraal staan Jack (Rick Glassman), Violet (Sue Ann Pien) en Harrison (Albert Rutecki). De twintigers hebben alle drie een vorm van autisme en delen samen een woning, waar ze begeleid worden door hulpverleenster Mandy (Sosie Bacon). De huisgenoten hebben verder weinig gemeen en proberen los van elkaar een zelfstandig leven te leiden, dat gaat gepaard met vallen en opstaan.

Geen lachband

In de eerste aflevering valt een boze Jack uit tegen zijn baas en noemt hij de man een idioot die zijn geniale werk niet begrijp. In een comedyserie als The Big Bang Theory zou die opmerking gevolgd worden door een lachband, maar in As We See It zorgt dit juist voor een reeks problemen. Jack raakt zijn baan kwijt en hoort daarna dat zijn vader ongeneeslijk ziek is. Dat zijn té veel veranderingen in een korte tijd en de twintiger kan hier niet mee omgaan.

Asperger

De verhaallijn rondom een zieke vader en een verloren baan is vaste kost voor een Amerikaanse dramaserie. Maar omdat Jack het syndroom van Asperger heeft, worstelt hij op een hele andere manier met emoties en sociale contacten. Hetzelfde geldt voor Violet. Zij wil graag een relatie en gaat op een datingapp. Dat klinkt onschuldig, maar omdat zij alles heel letterlijk neemt en erg gevoelig is, loopt zij veel gevaar tijdens een date. Wanneer de kwetsbare vrouw een match heeft, vrees je als kijker het ergste.

Sympathieke knuffelbeer

Harrisons verhaallijn is daarentegen iets minder interessant. Hij raakt snel overprikkeld en durft daarom niet de straat op, maar dit wordt te weinig uitgediept en voor het grootste gedeelte van de serie hangt hij er een beetje bij. Dat is jammer want Albert Rudecki, die met deze Amazon Original zijn debuut maakt, is een prima acteur en je krijgt door hem gelijk sympathie voor lieve knuffelbeer Harrison.

Integere aanpak

De rest van de cast is ook heel sterk en omdat de drie hoofdrolspelers zelf autistisch zijn, halen ze inspiratie uit hun eigen ervaringen. De bedenker van de serie heeft daarnaast een autistische zoon, waardoor As We See It heel erg authentiek en integer blijft. Het drietal hoeft bijvoorbeeld niet ‘genezen’ te worden en hulpverleenster Mandy lijkt misschien perfect, maar zij heeft haar leven net zomin op orde. Het blijft natuurlijk wel een Amerikaanse serie dus de realistische verhaallijnen zijn alsnog aan de zoete kant.

As We See It is een hele mooie serie waarin autisme op een serieuze en integere manier wordt behandeld. De verhaallijnen zijn soms voorspelbaar en zoetsappig, maar dat wordt in balans gehouden door een eerlijk kijkje in het leven van mensen op het autismespectrum. Van deze Amazon Original kan Hollywood nog veel leren.