Hebben Linda de Mol, Chantal Janzen en Wendy van Dijk hun langste tijd gehad?

Veronica Superguide logo
Veronica Superguide logo
Hebben Linda de Mol, Chantal Janzen en Wendy van Dijk hun langste tijd gehad?
BN'ersTV

Ex-kijkcijferkanonnen: Zijn Linda, Chantal en Wendy hun magie kwijt?

|
|

Laatste update:

Wendy van Dijk trapt zaterdag het tweede seizoen van Wie Kent Nederland af en er is bijna niemand die denkt dat de kijkers daar massaal voor thuisblijven... Ook Chantal Janzen en straks weer Linda de Mol lijkt dat niet langer te lukken. Is hun magie uitgewerkt?

Tekst: Hanneke Mijnster

Wendy van Dijk doet vanaf vanavond met Wie Kent Nederland wéér een poging om kijkers aan de buis te kluisteren. Ondertussen staat Chantal Janzen op RTL 4 ballonvouwers aan te moedigen in Blow Up en laat Linda de Mol de presentatie van Ik Hou van Holland dit seizoen over aan Rob Kemps. De Mol wil na haar comeback, die volgt op haar breuk met Jeroen Rietbergen, alleen nog Miljoenenjacht presenteren en aan een nieuwe serie werken.

Wat is er gebeurd met die drie, die toch ooit als ‘leading ladies van de Nederlandse tv’ werden beschouwd? Hebben ze verkeerde keuzes gemaakt? Of ligt het aan ons en zijn we ‘uit elkaar gegroeid’? 

Mediakenner en Veronica Superguide-columnist Rob Goossens denkt dat het in het geval van Wendy van Dijk vooral om het eerste draait. “Wendy zat bij RTL op de troon. Met een programma als The Voice, dat zo’n geoliede machine is dat je bij wijze van spreken je moeder er nog op kunt zetten om er een succes van te maken. Dat bracht haar een sterrenstatus. En ze deed het ook goed, natuurlijk. Alle veelbelovende programma’s bij RTL werden als eerste aan haar aangeboden. Maar toen stapte ze over naar een zender die het veel minder goed doet, maar die wel van alles belooft. Wendy heeft daardoor veel van haar glans verloren. Kijkers wisselen niet zomaar heel makkelijk van kanaal, zo blijkt. Dat is iets wat Gordon ook heeft ervaren en Linda de Mol uiteindelijk ook.”

Schaamteloos afgekeken

Als je het tv-expert en AD-columnist Angela de Jong vraagt is het fenomeen zaterdagavondshow sowieso op zijn retour. “Ons kijkgedrag is zó veranderd de afgelopen jaren. Die glimmende studio’s met een uitzinnig publiek en een paar middelmatige BN’ers aan een desk kennen we nu wel. Wie Kent Nederland is schaamteloos afgekeken van Ik Hou van Holland, al is dat niet eens het grootste probleem. Het fenomeen zaterdagavondshow werkte goed toen we in de jaren negentig met het hele gezin gewassen en gestreken voor de buis zaten, maar dat doen we anno 2022 gewoon niet meer.” 

Een show als Lego Masters weet zo’n anderhalf miljoen kijkers te trekken op zaterdagavond. Blow Up, waarin kandidaten ballonnen tot jurken knopen, scoort al een stuk minder. “Shows waarin speelgoed centraal staat, gaan op den duur vervelen”, zegt De Jong stellig. “Lego is nog wel verrassend; daar kun je een hoop mee maken. Maar met ballonnen, knikkers en dominosteentjes wordt het al snel voorspelbaar.”   

Nieuwe Linda

Niet zo lang geleden was Linda de Mol met kneiters als Ik Hou Van Holland en Love Letters goed voor een miljoenenpubliek. Inmiddels lijken Linda’s dagen als kijkcijferkanon geteld. De mede door haar ontwikkelde talkshow Ladies Night op ‘haar’ zender Net5 maakte weinig indruk: amper honderdduizend mensen stemden er op af. Ook het met veel bombarie aangekondigde Iris en de 12 Dates leek hetzelfde lot te moeten ondergaan. Pas toen aan het licht kwam dat de datende hoofdpersoon – pianiste Iris Hond – ooit een affaire had met Marco Borsato en daardoor Marco’s huwelijk begon te wankelen, ging het met de kijkcijfers wat meer de goede kant op.

Toch is het te vroeg om te denken dat de magie van Linda is uitgewerkt, meent Goossens. Het is niet gelukt om massa’s vrouwen naar de kwakkelende zender te trekken, maar onderschat haar niet. “Linda is wel van dusdanige klasse dat we nog steeds de tv voor haar aanzetten. Een fenomenale presentator die zich uitzonderlijk goed voorbereidt en die door de jaren heen alleen nog maar beter geworden is. En ze is haar eigen programma’s blijven maken.”

Goossens sluit niet uit dat de comeback van Linda in september een succes wordt. Hij vindt het wel ‘een gemiste kans’ dat Linda voor het vertrouwde Miljoenenjacht kiest. “Grijp zo’n comeback liever aan om een nieuwe versie van Linda de Mol te presenteren. Ze had zomaar een boegbeeld kunnen worden voor alle vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt, vrouwen die ook door hun partner werden bedrogen. Oprah, toch haar voorbeeld, deed dat ook heel slim. Als ze zou vertellen hoe het nu echt voor haar is geweest, komt ze dichter bij de mensen te staan. Maar ze zwijgt en als je het mij vraagt, had ze dat voor haar populariteit beter niet kunnen doen.”

Ballonnen als compliment

En hoe zit het met Chantal? Zij staat nu in ballonnenopblaasshow Blow Up en veel kijkers zien dat toch als een stap in de verkeerde richting voor een leading lady van de Nederlandse tv. Mediakenners waarschuwen echter voor voorbarige conclusies. Het is juist Chantals onderkoelde humor en haar persoonlijke benadering die het programma redt. “Eigenlijk is het een compliment voor Chantal dat uitgerekend zij hiervoor gevraagd is”, meent Rob Goosens. “Chantal is echt heel grappig”, vindt ook Angela de Jong. Blow Up moeten we misschien meer zien als een noodgreep omdat The Voice ineens stopte; Chantal hoeft in feite bij RTL haar hand op te steken en ze krijgt de show die ze wil.

Buurmeisjeskwaliteit

Waarom zijn juist Wendy, Linda en Chantal zulke tv-iconen geworden? Angela de Jong: “Chantal en Linda zijn heel goed in hun vak en hebben wat ik ‘buurmeisjeskwaliteit’ noem. Je hebt het idee dat je net zo goed naast ze had kunnen wonen. Ze voelen benaderbaar en staan tegelijkertijd toch op een voetstuk. Dat is knap. Wendy heeft dat minder, zij is wat glamoureuzer. Chantal is heel grappig, Linda geeft je het gevoel dat ze helemaal meeleeft met ieder te openen koffertje en Wendy lijkt zo lief.” 

Wat volgens De Jong meespeelt in het wat afnemen van de magie is dat de tv tegenwoordig niet de enige plek is waar sterren geboren worden. Sterren zijn tegenwoordig een ‘merk’, en daardoor wat minder benaderbaar. Ze doen het overigens alle drie best aardig, dat merk worden, meent De Jong. “Alledrie hebben ze een eigen magazine en zijn ambassadeur van het een en ander. Chantal is ook qua social media heel sterk, persoonlijk en grappig, en Wendy komt wat dat betreft ook aardig mee. Alleen Linda heeft op dat vlak de boot gemist.”

Zondag is de nieuwe zaterdag

Volgens Angela de Jong kun je duidelijk zien dat Chantal de nieuwe Linda is, en dat er dan heel lang niks komt. Nikkie de Jager, misschien: zij heeft wel de uitstraling, maar nog niet de goede programma’s. “Maar eigenlijk moet zij zich gewoon op de wereld richten, want dat doet ze al hartstikke goed.” De Jong prijst het naturelle van Linda en Chantal. “Ze voelen zacht en ongevaarlijk. Ze hebben een imago dat dicht bij henzelf staat, los van het Voice-schandaal. Als Linda meeleeft met een kandidaat die een koffertje opent, kan ik niet wegzappen. Ze beheerst dat meeleven en spanning opbouwen tot in de finesses. Bij Wendy heb ik nooit het idee dat ik de echte Wendy zie. Dat zit in haar stemgebruik en haar oogopslag. Ik denk dat zij het meest moeite heeft om een programma te vinden dat echt bij haar past. Dan weer candidcamera, dan weer dating, dan weer dans en nu dus weer een kennisquizje. Het wordt zo inwisselbaar met die paar BN’ers die altijd wel in zijn voor een spelletje. Wat dat betreft zou ik liever een mooie dramaserie zien dan Wie Kent Nederland.”

Het favoriete tv-avondje van de gemiddelde Nederlander lijkt de afgelopen jaren ook steeds meer van de zaterdag- naar de de zondagavond te zijn geschoven. Daar is het dringen voor programma’s die wel scoren: sport, Boer Zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt, Boerderij van Dorst op de publieke omroep, maar ook Een tegen Vijftig en Miljoenenjacht doen het goed op de laatste dag van het weekend.

“We willen als kijkers graag iets authentieks”, denkt Angela de Jong. Raven van Dorst pakt dat leuk en slim aan: door met een gast onkruid te wieden of plantjes te planten, kom je tot mooiere gesprekken dan wanneer je tegenover elkaar zit aan een tafel. Raven is puur en helemaal zichzelf, en dat werkt door op de gasten. Als je dan toch een kennisquiz wil, dan zit De Slimste Mens goed in elkaar met die drie rijtjes en het volgen van je favoriet. En onderschat Maarten van Rossem niet, ook zo’n authentiek exemplaar.” 

Dit artikel verscheen eerder in Veronica Superguide. Nooit meer iets missen? Sluit dan snel een voordelig abonnement af!

Luister ook onze podcast Bankplakkers, met kijktips en het laatste nieuws! Te luisteren via SpotifyApple Podcasts en andere populaire podcast apps.

Lees verder