The Wrong Missy, Thunder Force en The Ridiculous Six

Veronica Superguide logo
Veronica Superguide logo
The Wrong Missy, Thunder Force en The Ridiculous Six
Brandende Vraag

Waarom zijn Netflix-films vaak zo slecht?

|
|

Laatste update:

Netflix is nog steeds de absolute koning op streaminggebied, maar als je hun films bekijkt vraag je je soms af waar ze in hemelsnaam mee bezig zijn. Tegenover elk meesterwerk, of dure blockbuster, staan ontelbare gare comedy’s, tenenkrommende drama’s of slaapverwekkende thrillers. Hoe zit dat?

Jarenlang was Netflix (min of meer) alleenheerser op het gebied van films en series streamen. Netflix sloot verschillende deals met filmmaatschappijen waardoor hun films lange tijd op het platform te zien waren. Sterker nog: er werden zelfs speciale Marvel-series vóór Netflix gemaakt, zoals het populaire Daredevil.

Concurrentie barst los

Bedrijven als Disney en HBO zaten flink te tandenknarsen: Waarom zou Netflix binnenlopen met hún films? Ze gingen zelf aan het werk om streamingservices te beginnen, en Netflix zag de bui al hangen. Friends, Star Wars, Marvel en andere publiekstrekkers zouden op een gegeven moment onbereikbaar worden voor Netflix. Nu de concurrenten (o.a.) Disney+ en HBO Max hebben opgebouwd, is dat scenario grotendeels compleet.

Volop maken of kopen

Netflix is dus als een bezetene bezig om eigen films en series te maken óf aan te kopen. Vooral op het gebied van series lukt dat goed met megahits als Stranger Things, Squid Game, La Casa de Papel, Umbrella Academy en ga zo maar door. Het platform koopt daarnaast ook de rechten op van populaire verhalen zoals die van Roald Dahl, om op te boksen tegen het franchisegeweld van Disney+.

Hit en heel veel miss

Met films is Netflix óók keihard bezig, en daar zijn de resultaten… enorm wisselvallig. Tegenover elk meesterwerk als The Irishman, Roma of Power of the Dog staan tientallen films waarvan je denkt: ‘Mwa…’ Dure producties als Red Notice en The Gray Man zijn ook erg populair, maar met een paar nieuwe hits per jaar red je het niet: Netflix is een echte veelvraat geworden.

‘Slechte films’ zijn goedkoop

Als je elke week nieuwe films wil brengen, dan kun je ze onmogelijk allemaal zelf (laten) maken. Netflix koopt behoorlijk veel films en series op en werpt ze in de diepe put van het Netflix-aanbod. Af en toe drijft er zomaar een wereldhit naar boven (zoals La Casa de Papel) waarna Netflix zélf verder gaat met een reeks.

Films verdrinken in gigantisch Netflix-aanbod

Ook filmreeksen worden op deze manieren binnengeharkt, met hits als 365 Days. Deze ‘erotische thriller’ kostte een appel en een ei, maar werd zó populair dat Netflix zélf twee vervolgen bestelde. Het mes snijdt een beetje aan twee kanten. Jonge filmmakers kunnen bij Netflix een kans krijgen om hun kunsten te laten zien, met het risico dat hun film verdrinkt in het gigantische aanbod.

Netflix had jarenlang het rijk alleen om films en series aan te bieden, maar dat is voorbij door diensten als o.a. Disney+, Prime Video en HBO Max. Ze concurreren niet alleen op het gebied van abonnees, maar óók qua acteurs, productiemaatschappijen en vissen deels in dezelfde vijver op het gebied van filmrechten.

Je kijkt de slechte films toch wel...

Netflix houdt precies bij wat je kijkt en weet daardoor behoorlijk goed wat je leuk vindt. Tijdens het gebruiken van Netflix krijg je veel tips: ‘Deze vind je waarschijnlijk óók leuk!’ Op die manier komen de ‘mindere’ romcoms of actiefilms vanzelf jouw kant op. Het gaat Netflix er niet per se om dat elke film die je ziet je leven voorgoed verandert: zo lang je maar kijkt. Als je van romcoms of kostuumdrama’s houdt, dan zorgt Netflix ervoor dat je altijd wat te loeren hebt. Dat de films niet allemaal supergoed zijn maakt dan niet zo veel uit.

In tegenstelling tot filmstudio’s is Netflix niet afhankelijk van de kaartverkoop voor hun films, maar verdienen ze elke maand geld met betalende abonnees. Dure, prestigieuze films en series hengelen abonnees binnen, en zijn ‘kersen op de taart’ voor gebruikers. De rest van de tijd hoeft Netflix alleen maar nét interessant genoeg te blijven zodat mensen hun abonnement niet opzeggen.

Series zijn belangrijker

Netflix wil dat je zoveel naar hun films en series kijkt, en zo min mogelijk tijd besteedt aan hun concurrenten. In principe zijn series dus een véél betere investering voor het platform. The Gray Man en Red Notice zijn op dit moment de duurste Netflix-films, met een budget van ongeveer 200 miljoen dollar. Ze houden kijkers lekker een paar uur bezig, maar niet zo lang als een heel seizoen Squid Game of Stranger Things. Het laatste seizoen van die serie maakte het wel héél bont!

Gigantisch prijsverschil

Seizoen 4 van Stranger Things was bizar duur voor een serie, met een budget van ongeveer 270 miljoen euro. Als je echter per uur kijkt, dan kostte dit supersized seizoen iets meer dan 20 miljoen. Red Notice kostte 200 miljoen dollar, en duurt ‘maar’ twee uur. Natuurlijk is het gaaf voor Netflix om populaire films te maken, maar het prijsverschil is in dit geval gigantisch.

De lijst met slechte Netflix-films is bijna oneindig lang. Gelukkig zit er tussen alle rommel óók heel wat films en series die wél te pruimen zijn. Hier vind je de beste films en series die je nú op Netflix kunt checken.

Luister ook onze podcast Bankplakkers, met kijktips en het laatste nieuws! Te luisteren via SpotifyApple Podcasts en andere populaire podcast apps.

Lees verder