• Angela de Jong

Pijnlijk oordeel: 'Dit programma is een regelrechte marteling voor de kijker'

Door Robin Heerkens
Olcay en Dolshe Gulsen

Het Hunted-achtige programma De Invasie van België op NPO 3 valt... bepaald niet in de smaak bij Angela de Jong. De TV-recensent maakt gehakt van deze Powned-productie die volgens haar als "een regelrechte marteling" voelt voor de kijker. Auw.

Veronica Superguide sprak eerder met deelnemer Tess Milne, die helemaal para werd tijdens de opnames. "Ik had me totaal niet voorbereid op de spanning waarmee je te maken krijgt", zei ze onder meer. Bij Angela thuis was die spanning ver te zoeken. "Er is toch niemand die vrijwillig 40 minuten van zijn schaarse vrije tijd opoffert om naar Simon Zijlemans en Tess Milne te kijken die puffend en steunend over een bedrijfsterrein vol gele containers rennen?", oordeelt ze in haar nieuwste column voor het AD.

De Invasie van België?

Wat is De Invasie van België eigenlijk? Geen gekke vraag: met slechts 128.000 kijkers voor de tweede aflevering gisteren, zo berekende Stichting KijkOnderzoek, is de kans groot dat je het nog niet gezien hebt. Het zit zo: vijf BN'er-duo's krijgen als opdracht om België te 'veroveren' door de Nederlandse vlag te hijsen en het land te claimen. Ondertussen proberen bekende Vlamingen dat te saboteren. Zo krijgt de boel een beetje een Hunted-sausje. "Waar had Omroep Powned zich door laten inspireren bij het bedenken van dit programma?", brandt Angela los. "De inval van Rusland in Oekraïne? Zo smakeloos zijn ze daar (bij omroep Powned, red.) toch ook weer niet?"

'Zoveelste gemakzuchtige variant'

Nee, dat ook weer niet, gaat de columnist verder. "Nu ik twee afleveringen heb gezien weet ik dat De Invasie van België gewoon de zoveelste gemakzuchtige variant is op Hunted, Hunted Vips en Jachtseizoen, alleen dan met een Nederlands-Belgisch sausje erover heen." Volgens 'de schrik van Hilversum' past zo'n 'Belgen vs. Nederlanders'-programma veel beter bij de commerciële zenders, die dit al vaker deden. "Maar nee, dit is dus NPO 3 dat doodleuk kannibaliseert op zijn eigen succesnummer Hunted Vips. En dan vinden ze het daar nog gek dat de kijker gillend wegrent."

Mislukkingen en flops

Het is Angela een groot raadsel waarom Powned dit op de buis brengt. "Na én de mislukte kennisquiz De Bluffer én het geflopte De Tijd van Ons Leven waarin Rutger Castricum op een racefiets klom en nu De Invasie van België dat elke originaliteit ontbeert, dringt één conclusie zich op: de ooit rebelse omroep heeft gewoon veel te veel zendtijd." En daar zijn kijkers "de dupe van", sneert ze.

Marteling

En dan nog het deelnemersveld: met BN'er-duo's als Olcay en haar zus Dolshe Gulsen zijn "de deelnemers van De Invasie van België al net zo voorspelbaar als de inhoud van het format". Oef. Maar Angela was nog niet klaar met haar, euh... 'feedback'. "Voor de rest doet dit programma me toch vooral aan Rusland-Oekraïne denken. Het heeft veel weg van een marteling. Voor de kijker welteverstaan."

De Invasie van België is elke maandag rond 20.25 uur te zien op NPO 3.