Rob Goossens

Veronica Superguide logo
Veronica Superguide logo
Rob Goossens
Opinie

Rob Goossens: 'Mijn respect voor John van den Heuvel is alleen maar gegroeid'

|
|

Laatste update:

Rob Goossens zit boven op het nieuws uit de wereld van tv, films en series en is als vaste mediadeskundige verbonden aan RTL Boulevard. Hij schrijft wekelijks een column over wat hem opvalt in de media voor Veronica Superguide.

Tekst: Rob Goossens

Regelmatig stellen vrienden voor om na de uitzending van RTL Boulevard een hapje te eten ‘in de buurt van het Leidseplein’. Mensen die ik minder goed ken, vragen weleens bezorgd of het niet gek is om achter die grote ramen te staan die zo goed te zien zijn vanaf een van Nederlands drukste pleinen, wetende dat de mocro-maffia ons in het spreekwoordelijke vizier heeft. Al die opmerkingen beschouw ik maar als een compliment aan de bouwers van de ledschermen die ervoor zorgen dat elke uitzending eruitziet alsof we ‘gewoon’ in het bruisende hart van Amsterdam staan. Want in werkelijkheid wordt Boulevard al meer dan een jaar gemaakt in een soort bunker die alleen te bereiken is als je de weg weet, over de juiste toegangspas beschikt en op de lijst staat. Het Amsterdam op de achtergrond is slechts een filmpje.

Surrealistisch

Je kunt je vast voorstellen hoe surrealistisch die bijna militaire beveiligingsoperatie aanvoelt als je daar bent om te komen praten over een opmerkelijke ontboezeming van Johan Derksen, het succes van The Masked Singer of de nieuwe/oude partner van zanger X of Y. Dat vat namelijk wel samen wat mij meestal naar Hilversum brengt. Dus nee, verwacht geen how can I make this about me: de beveiliging van de Boulevard-bunker gaat natuurlijk allesbehalve over mij. Helaas des te meer over collega John van den Heuvel, die zich ondanks constante dreiging vanuit het criminele circuit gelukkig niet van zijn werk laat houden. Sinds ik het boek las dat over zijn vijf jaren in veredelde ballingschap verscheen, Een Lustrum Lang Extreme Beveiliging, is mijn respect voor hem en zijn familie alleen maar gegroeid.

'Nooit eens alleen zijn'

Toen ik nog bij De Telegraaf werkte, zag ik af en toe een vriendelijke DKDB-agent een soort voorverkenning doen en was duidelijk dat John in het pand was. Bij Boulevard wordt zijn komst nooit van tevoren aangekondigd, maar weet ik dat hij er is als er een gepantserde limousine in de buurt van de studio staat. Altijd weer een indrukwekkend gezicht, al moet ik toegeven dat ook dat went en dat ik me daar toch een beetje schuldig over voel. Zeker als je leest wat er achter dat pantser zit: het lelijke verhaal van permanent gedoe en nooit eens alleen zijn. Zelfs een kopje suiker lenen bij de buurman moet een week van tevoren worden aangevraagd. En voor een beetje privacy in de slaapkamer moet John via een app tijdelijk een camera uitschakelen.

The Truman Show

Eigenlijk is het gewoon The Truman Show met Jim Carrey, maar dan met de DKDB als publiek en zonder mogelijkheid om eruit te stappen. Ik heb een hekel aan clichés, maar deze keer ontkom ik er niet aan: het is toch godgeklaagd dat dit in Nederland aan de orde van de dag is.

Lees verder