Formule 1 PrixPraat met Robert Doornbos: ‘De intensiteit maakt Monaco bijzonder’
Oud-coureur en Veronica Superguide-gezicht Robert Doornbos sleept ons dwars door de wereld van de Formule 1. De zevende race staat voor de deur: het Circuit de Monaco in Monaco.
Wéér een stratencircuit…
“We hadden het er voor de GP van Miami inderdaad over dat er niet te veel stratencircuits moeten komen, omdat Formule 1-auto’s daar in principe niet voor gemaakt zijn. Op een normaal circuit, zoals Imola of Barcelona, komt een F1-auto veel meer tot zijn recht. Snelle bochten, extreem laat remmen, echt je aerodynamica gebruiken. Op een stratencircuit ben je meer bezig met hoeveel grip het asfalt geeft. De auto’s kunnen niet hun maximale potentie laten zien. Maar goed, op een stratencircuit is het wél de rijder die het verschil kan maken. Zelfs als je auto niet de beste is, kun je nog best wel wat goedmaken met je eigen kwaliteiten.”
Dat geldt ook voor Monaco?
“Zoals oud-wereldkampioen Nelson Piquet zei: het is alsof je met een helikopter door je woonkamer vliegt! Je moet je weekend echt opbouwen; zorgen dat je niet te snel te enthousiast bent. Daarbij komt nog dat er in Monaco op donderdag gereden wordt en niet op vrijdag. Dat betekent dat als jij op zaterdag weer in de auto stapt het circuit heel anders aanvoelt. Op vrijdag hebben er namelijk ook weer normale auto's gereden. Dus het beetje rubber dat er lag, is dan weer weg. Daarom is jezelf pacen extra belangrijk. Maar Monaco is een van de pareltjes op de Formule 1-kalender. Die GP mag in mijn optiek nooit verdwijnen. Het is echt indrukwekkend om daar te rijden!”
Waarom is het zo indrukwekkend?
“Dat begint al met de hele beleving. De mooie locaties, de feestjes, en hoe je ‘s ochtends naar het circuit gaat: met een bootje naar de haven, omdat het circuit al is afgesloten. Dan loop je te voet verder tussen de fans. En dan hebben we het nog niet eens over het circuit zelf: de hoogteverschillen, de snelheid die je opbouwt richting het casino, dan weer naar beneden richting de haven, de tunnel, de Piscine-bocht... Dat is een van de snelste bochten op de Formule 1 kalender. Dat heeft zo’n adrenalinekick. Ik vergat soms zelfs adem te halen tijdens de kwalificatie. Ik was zo aan het genieten, maar het was tegelijkertijd ook zo intens, omdat je weet: als ik een foutje maakt, is het klaar. Het is niet terug naar de pits, het is gewoon terug naar je hotel. Die intensiteit maakt Monaco heel bijzonder. En omdat ik er gewoond heb, voelde het voor mij ook nog eens als een thuisrace."
En het gebrek aan inhaalactie dan?
“Inhalen is inderdaad extreem moeilijk. We kennen allemaal de legendarische naam Enrique Bernoldi nog wel, die David Coulthard een hele race lang achter zich wist te houden. En je had natuurlijk de Trulli Train met Jarno Trulli voorop. Dat is in Monaco vrij makkelijk te doen. Daarom begrijp ik Alonso ook wel als hij zegt dat als hij voor Max terechtkomt, hij Max er niet voorbij laat. Er zijn heel veel plekken waar je niet eens met twee auto's naast elkaar kan rijden. Dus als je gewoon even aan de binnenkant gaat rijden, dan is het vrij makkelijk verdedigen. Aan de andere kant is het de mooiste kwalificatiesessie van het jaar. Want je weet: als je niet presteert op zaterdag, dan is je hele race weg juist omdat je zo weinig kans hebt om in te halen. Ook is het altijd de best bekeken race van het seizoen. Voor de show, het spektakel en omdat je voelt dat het eigenlijk ieder moment fout kan gaan.”
Vorig jaar kwam Pérez met een overcut aan de leiding.
“Al die mensen aan de pitmuur zitten daar niet voor niets. Zij denken na over hoe ze iemand strategisch kunnen inhalen, oftewel: inhalen in de pitstraat. En dan kom je in de wereld van undercuts en overcuts. Bij een overcut besluit je nog een paar rondjes door te knallen als je voorganger naar de pits gaat. Dat kan in Monaco omdat je banden minder hard slijten. Daarbij hoort natuurlijk ook een goede inlap, een goede pitstop waar de monteurs het maximale eruit moeten halen en een goede outlap. Op die manier kun je een paar seconde winnen en dus je voorganger strategisch inhalen.”
Het is ook het weekend van de Indy 500. Gaat Alonso die Triple Crown nog eens winnen?
“Die zondag is voor mij echt Super Sunday! Ik mag bij Ziggo Sport de GP van Monaco doen en daarna klim ik in het commentaarstoeltje voor de Indy 500. En als je het mij vraagt, is dat één van de grootste en mooiste sportspektakels van het jaar. Toen ik in de Indy 500 voor het eerst een paar rondjes reed en die 280.000 mensen zag zitten… Daarnaast rijd je met 380 kilometer per uur rond en is er 10 miljoen dollar prijsgeld te verdienen. Die vibe is echt ongekend. Maar ja, Alonso heeft de 24 uur van Le Mans en de GP van Monaco al gewonnen. Hij mist alleen nog de befaamde Indy 500. Hij was tot twee keer aan toe aardig onderweg, dus ik zie het hem nog wel een keer proberen.”
Viaplay-uitzendschema
Vrijdag 26 mei
- 1e vrije training: 13.30 uur
- 2e vrije training: 17.00 uur
Zaterdag 27 mei
- 3e vrije training: 12.30 uur
- Kwalificatie: 16.00 uur
Zondag 28 mei
- Start race: 15.00 uur
Wat anderen nu lezen
Formule 1 PrixPraat met Robert Doornbos: ‘Zo zwaar is Barcelona’
Christiaan kijkt Het Perfecte Plaatje: 'Veel kijkers kunnen Tijl niet luchten of zien'
Wat kunnen we verwachten van Black Mirror seizoen 6?
Kijkers verdeeld over College Tour met Sigrid Kaag
Gerard Ekdom over muziekpromotie: 'Hij verzon dat de zangeres het naakt had ingezongen'
Christiaan over Riches: 'Deze superrijken-soap verdient een groter publiek'
Gerard Ekdom: 'De kracht van herhaling is in de hitparade van essentieel belang'
Gerard Ekdom: 'Ik was doodsbang dat Bruce Springsteen een lul zou zijn'
Kijkers sterk verdeeld over debuut Marcel & Gijs op SBS6
Kopen zonder Kijken-stel in shock na het zien van hun nieuwe huis