• Hollywood

Anya Taylor-Joy: ongewoon mooie meid mijdt de spiegel

Door Klaas Kaptijn
Anya Taylor-Joy

Aan prachtige, talentvolle jonge actrices is in Hollywood geen gebrek. Lastig dus om boven de meute uit te springen als fris nieuw gezicht. Toch is dat wat Anya Taylor-Joy doet, op meer dan één manier. Een bijzondere actrice met een bijzonder verhaal.

Het gaat geweldig met Anya Taylor-Joy: je ziet haar opduiken in films en series in alle soorten en maten. Maar zelfs al heb je bijvoorbeeld alleen maar haar Netflix-hit The Queen’s Gambit gezien of haar optreden in de thriller Split: ze laat meteen een blijvende indruk achter. Dat krijg je vanzelf met dat wonderlijke gezicht van haar. Die grote ogen en gelaatstrekken die van de tekentafel van een Italiaanse sportwagenontwerper komen, geven haar een bijna buitenaardse uitstraling – in de beste betekenis van het woord. Een filmmaker die dat op de juiste manier weet te gebruiken, heeft goud in handen.

Geen vrees

David O. Russell, de regisseur van onder meer Silver Linings Playbook, castte haar voor zijn recente film Amsterdam, naast grootheden als Christian Bale en Robert De Niro. Maar zelfs in zulk gezelschap is het onmogelijk om haar onder te sneeuwen. “Anya heeft geen vrees”, omschrijft hij het zelf. “Die intuïtieve kwetsbaarheid en zelfvertrouwen zijn uniek voor haar. Ze is anders en vreemd op een fascinerende manier en kan dat op een duistere en lichte manier gebruiken.” Niet zo gek dat ze de projecten op het moment voor het uitzoeken heeft.

Onheilspellende verhalen

Eentje waar ze voor koos, is de raadselachtige thriller The Menu, die nu in de bioscoop te zien is. Daarin speelt ze een jonge vrouw die samen met haar man een exclusief restaurant bezoekt op een afgelegen eiland, waar de dingen niet helemaal in de haak zijn. Je ziet haar vaker aan het werk in films die onheilspellende verhalen vertellen: het genre van donkere thrillers en horrorfilms ligt haar gewoon. Dat bleek al bij haar allereerste stappen als actrice. Amper achttien jaar kreeg ze haar eerste rollen aangeboden en één ervan was een pilot voor een serie op Disney Channel.

Nee bedankt, Disney

De gemiddelde beginneling zou zo’n kans met beide handen vastgrijpen. En hoewel Anya heel gelukkig was met zo’n mooi aanbod, kon ze dat andere project waar ze voor kon kiezen niet uit haar hoofd krijgen. Ze liet Disney uiteindelijk zitten voor de hoofdrol in de kleine horrorfilm The Witch. “Ik had zo’n goed gevoel over die film, dat ik de ervaring bij Disney aan me voorbij liet gaan voor het ding dat onbekend voor me was, het ding dat heilig voelde.” Dat zijn geen kleine woorden die ze daar gebruikt, maar ze ontwikkelt dan ook een hele speciale band met de films waarvoor ze kiest. “Het eerste liefdesverdriet dat ik meemaakte, was niet in een relatie. Het was de laatste dag van mijn eerste project en het verlies dat daarbij hoorde. Het verlies dat er een wereld was met een groep mensen die alles voor me betekenden voor een korte tijd en dat die tijd voorbij was. Ik had geen idee hoe ik daarmee om moest gaan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding

The Witch
© archief

Duistere kanten

In The Witch speelt Taylor-Joy een kind van een strenggelovig echtpaar van wie hun baby op mysterieuze wijze verdwijnt. Ze vermoeden dat hun dochter er iets mee te maken heeft: ze verdenken haar ervan een heks te zijn met direct contact met Satan himself. Het zou niet de laatste keer zijn dat ze optrad in films over de duistere kanten van het bestaan. Haar jeugd legde de basis voor die voorkeur. Anya is geboren in Miami maar toen ze nog maar een baby was, verhuisde haar gezin naar Buenos Aires.

Beter in proportie

Op haar zesde verkaste ze weer: nu naar Londen. Ze had heimwee, sprak alleen maar Spaans en weigerde twee jaar lang om Engels te leren. Door het lezen van Harry Potter-boeken kwam het met de taal toch nog goed, maar een gelukkig kind was ze niet. En dan werd ze ook nog eens gepest vanwege haar uiterlijk. “Mijn hoofd was een stuk kleiner rond de tijd dat ik 11 was, maar mijn ogen hadden dezelfde grootte als nu. Ik wachtte op de dag dat m’n hoofd nog een stukje zou groeien, zodat alles wat beter in proportie was.” Zoals iedereen kan zien is dat helemaal goed gekomen, maar nog steeds kijkt Taylor-Joy weinig in de spiegel. “Niet omdat ik wegloop voor mezelf, maar omdat ik mezelf het mooist vindt als ik interactie heb met de buitenwereld. En dan kijk je niet naar jezelf, maar naar de ander."

De tekst gaat verder onder de afbeelding

The Queen's Gambit
© archief

Schaakmat

Intussen hebben heel veel mensen juist gekeken naar Anya. Voor The Witch en haar andere vroege films is de bioscoop niet plat gelopen, maar toen ze de overstap naar tv maakte, maakten steeds meer mensen kennis met deze prettig ongewone actrice. Het begon met een bijrol in Peaky Blinders, maar de grote knaller kwam pas echt met haar hoofdrol in de miniserie The Queen’s Gambit op Netflix. Het werd één van de grootste streaminghits van 2020 en zo werd haar naam langzaam maar zeker net zo bekend als haar gezicht.

Verdwenen in het werk

Ze maakte de Jane Austen-verfilming Emma, deed mee in de X-Men-spinoff The New Mutants en speelde in de stijlvolle thriller Last Night in Soho. Kortom: ze had het druk, extreem druk. “Ik speelde rol na rol na rol, zonder een moment pauze.” De manier waarop ze verdween in al die personages zorgde ervoor dat ze precies wist wat die vrouwen wilden, maar hoe zat dat met Taylor-Joy zelf? “Ik had geen enkel idee meer over wat ik wilde. Ik wist niet meer wat ik zou kiezen, in welke situatie dan ook. Maar inmiddels ben ik daar gelukkig achter.

De tekst gaat verder onder de afbeelding

Anya Taylor-Joy
© Brunopress

De grote dag

Hoewel ze met The Menu, waarin ze tegenover Nicholas Hoult en Ralph Fiennes staat, weer een mooie stap heeft gemaakt in haar carrière, blijft het wachten op die eerste hoofdrol in een echt grote, dure kaskraker. Gelukkig weten we precies hoe lang dat wachten gaat duren, want op 22 mei 2024 is het zover. Hoe we dat op de dag precies kunnen weten? De film in kwestie is al opgenomen! Op dit moment wordt Furiosa door regisseur George Miller in elkaar gezet in de montagekamer, met als doel die datum over een dikke anderhalf jaar. Anya speelt de titelrol in deze prequel op Mad Max: Fury Road, waarin Charlize Theron die rol nog speelde.

Furianya

Het belooft een postapocalyptisch spektakel te worden met nog meer stof, bloed en stookolie dan de vorige film en om het nog leuker te maken doen Yahya Abdul-Mateen II en Chris Hemsworth ook mee. Vlak na het afronden van de opnames deelde Taylor-Joy een paar foto’s op haar Insta-account, met dank aan de cast en crew van Furiosa: “Dank jullie wel dat jullie me sterker hebben laten voelen dan ik ooit dacht dat ik kon zijn.” Die boodschap ondertekende ze met de naam ‘Furianya’. Een betere titel kunnen we eigenlijk niet verzinnen voor deze ijzersterke, prachtige en ongewone vrouw.