The Patriot Landscape

The Patriot

Drama/2000/164 min

/

In 1776 is het zover: de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten is een feit. Daarvoor moesten de kolonisten echter wel een stevig potje knokken met de soldaten van het Britse koninkrijk. Weduwnaar Gibson onttrekt zich aan het strijdgewoel. Hij is een echte 'family man', een vreedzame kolonist die zorgt voor zijn zeven kinderen. Maar wanneer de sadistische Engelse officier Isaacs één van zijn kinderen vermoordt, pakt hij zijn musket en tomahawk op met als doel: wraak. En vooruit dan maar: glorie voor zijn komende vaderland. Dan is er ook geen houden aan en in het strijdgewoel blijkt 'lethal weapon' Gibson een gevaarlijke tegenstander. Weinig subtiele film van Emmerich, maker van Independence Day en Godzilla, die de geschiedenis in grote lijnen volgt. Gibsons personage is deels gebaseerd op ene Francis Marion, maar hij was een racist en een indianenjager, iets wat de makers uiteraard niet in de film hebben verwerkt. De Engelsen worden wel voornamelijk als beesten afgeschilderd, iets waar de Engelse pers moord en brand over schreeuwde. Na Braveheart was dit al de tweede keer dat Gibson het aan de stok krijgt met Engelsen. Emmerich laat overigens een slavenkolonie eruit zien als Club Med. De indrukwekkende rol van Gibson tilt de film toch over veel van dit soort valkuilen heen, geholpen door een uitstekende Ledger als zijn vechtlustige zoon. De imposante reconstructie van het slagveld is ook een groot pluspunt. Dankzij de kopieerkunsten van de computer leveren honderden manschappen strijd met elkaar. Op een enkele kanonskogel na zijn deze scènes niet zo hard als in Braveheart of Saving Private Ryan. De film is dus te volgen voor mensen met zwakke maagjes, al krijgen die wellicht wel braakneigingen van het heftig gewapper van de Amerikaanse vlag, maar dat krijg je natuurlijk in een film met zo'n titel.

Roland Emmerich

Mel Gibson

Heath Ledger