The Matrix Landscape

The Matrix

Science-fiction1999136 min
16+

Je denkt de zoveelste actiefilm met cybertalk te krijgen. Maar dan blijft die stoere Trinity even in de lucht hangen voordat ze een weergaloze karatekick uitdee..Lees verder

In het laatste jaar voor het nieuwe millennium zag dan toch nog dé sf-film van de jaren '90 het daglicht. In de eerste echt geslaagde Hollywoodfilm over virtual reality wordt bovendien geschermd met een aantal vernieuwende elementen: niet eerder vertoonde special effects en een perfecte toepassing van oosterse martial artstechnieken. De broertjes Wachowksi hadden dan wel het ijzersterke Bound op hun naam staan, dat was toch gewoon een met minimale middelen gemaakte thriller, en hun scenario voor de actiefilm Assassins leidde bepaald niet tot iets gedenkwaardigs. Toch slaagden ze er samen met megaproducent Joel Silver in om een gigantische productie van de grond te krijgen én een hit van jewelste te scoren. De relatief onbekende Moss speelt zich in de kijker als gestaalde krijgsbabe en Reeves is perfect in zijn rol als redder van de mensheid: hij hoeft geen zwaar acteerwerk te leveren, maar neemt precies de juiste poses aan die deze film nodig heeft. Reeves is een computerprogrammeur annex hacker die op het randje van mislukken staat, wanneer Moss contact met hem opneemt. Ze leidt hem naar de mysterieuze revolutionair Fishburne, die Reeves laat zien hoe het leven écht in elkaar steekt. Wat volgt is een meervoudig gelaagd plot, waarvoor geldt: hoe minder je ervan weet, hoe beter. De Wachowski-broers schreven een enerverend scenario dat een borrelende smeltkroes is van ideeën. Zo zijn er halve en hele referenties aan de christelijke cultuur, Alice in Wonderland en allerlei filosofieën, aangevuld met horror-, sf- en actie-elementen. Toen The Matrix een grote hit werd, kwam ineens naar buiten dat de film nog maar het eerste deel is van een trilogie die de Wachowski's in hun hoofd hadden, die in 2003 werd afgerond met The Matrix Reloaded en The Matrix Revolutions.

Andy WachowskiLarry Wachowski
Keanu ReevesLaurence FishburneCarrie-Anne Moss...