The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

Fantasy2001178 min
Scary
Violence
12+

Middle-earth wordt bevolkt door elven, dwergen, tovenaars, hobbits, mensen en het gros daarvan leeft vredelievend naast elkaar. Helaas zijn er ook types, zoals ..Lees verder

Middle-earth wordt bevolkt door elven, dwergen, tovenaars, hobbits, mensen en het gros daarvan leeft vredelievend naast elkaar. Helaas zijn er ook types, zoals de Orcs, die liever moord en doodslag hebben. Zij worden aangestuurd door de duistere Sauron, die de macht over Middle-earth wil krijgen. Daarvoor moet hij zijn ring vinden die hij eeuwen geleden is verloren. Zodra de goeierikken dat in de gaten hebben, maken ze een plan om de ring te vernietigen en de macht van Sauron te breken. Toen regisseur Peter Jackson met het drieste plan kwam om de boekentrilogie van J.R.R. Tolkien te verfilmen, moest menigeen zich even achter de oren krabben. Omdat het een lijvig schrijfsel was vol mythologische figuren en gebieden, omdat de enige voorgaande poging het te verfilmen verre van jofel was, en omdat nog nooit iemand eerder drie films achter elkaar had gemaakt. Drie-in-een is een giga-risico, zeker voor een grootschalige productie met een budget waar een normale sterveling al koppijn van krijgt zonder het om te zetten in Euro's. Jackson zette door, filmde veertien maanden onafgebroken op lokatie in zijn geboorteland Nieuw-Zeeland, spaarde kosten nog moeite en hield alles super-geheim om de hele wereld versteld te doen staan. En dat zal de wereld zeker zijn, want de film is alles wat we ervan hebben gedroomd en verwacht. De acteurs zijn geboren voor hun rol, de massa-scenes zijn overdonderend, de sprookjesachtige locaties adembenemend, de vechtscènes hakken er in en niets haalt je drie uur lang uit de roes die The Lord of the Rings presenteert. Hoewel Peter Jackson een devoot fan van het oorspronkelijke boek is, heeft hij het aangedurfd om er in te knippen, nieuwe scenes toe te voegen en alvast een voorzetje te nemen op het tweede boek, zonder dat de kern van het verhaal teniet wordt gedaan. Alle hoogtepunten uit het boek zijn gewoon aanwezig en de film houdt keurig op, waar het boek eindigt. Op dat moment zou je willen dat ze de drie films ook achter elkaar zouden hebben uitgebracht. Nu moeten we een jaar lang wachten voordat de volgende komt. Gelukkig is dat het enige minpuntje en hebben we nu in ieder geval meer dan een paar trailers om ons zoet te houden.