The Devil's Advocate Landscape

The Devil's Advocate

Horror/1997/144 min

/

De jonge, veelbelovende advocaat Reeves is zo gewetenloos dat hij zelfs de meest hopeloze zaak in zijn voordeel weet te beslechten. Hij wordt geronseld door Pacino, de baas van het machtigste advocatenkantoor van New York. Samen met zijn jonge echtgenote Theron verhuist Reeves naar de grote stad, waar ze in eerste instantie baden in luxe. Helaas blijkt dat Reeves een pact met de duivel gesloten heeft. Letterlijk, want de film die als een rechtbank-thriller à la The Firm begint, slaat ineens om in een horrorfilm in de trant van Rosemary's Baby. Het resultaat is een niet altijd evenwichtige, maar desondanks fascinerende mengvorm. Over Reeves' acteertalent wordt al lang getwijfeld, maar eerlijk is eerlijk: hij weet zich tegen het acteergeweld van Pacino staande te houden. De rol van Satan is Pacino op het lijf geschreven, en hij gaat zich dan ook met zichtbaar veel plezier te buiten aan schaamteloos schmierwerk. Overdreven of niet, het werkt wel; alleen Pacino's kunstje maakt de film al de moeite waard. Ook Theron mag laten zien wat ze als actrice in huis heeft met een behoorlijk dramatische rol. Zeer amusante film, op de flauwe knipoog na, waarmee regisseur Hackford aan het eind vals speelt. De film ziet er imposant uit, met een aantal verbluffende special effects, waaronder een basreliëf dat tot leven komt. De overeenkomsten tussen dat kunstwerk en beeldhouwer Frederick Harts ontwerp ExNihilo voor de Nationale Kathedraal van Washington leidde tot een rechtzaak, waarin Hart de filmmakers van plagiaat beschuldigde. Het gevolg was dat de Amerikaanse videorelease vertraagd werd en dat filmstudio Warner Bros. zich genoodzaakt zag om het einde drastisch te hermonteren. The Devil's Advocate bleek een eerste stap in de rehabilitatie van Reeves, wiens carrière na een aantal flops flink aan de grond zat.

Taylor Hackford

Keanu Reeves

Al Pacino