Sin City
In de bikkelharde stad Sin City komen drie mannen voor het blok te staan. Een politieman moet een ontvoerd meisje redden, een straatvechter wil wraak voor een m..Lees verder
VERONICA SUPERGUIDE REVIEW
In de bikkelharde stad Sin City komen drie mannen voor het blok te staan. Een politieman moet een ontvoerd meisje redden, een straatvechter wil wraak voor een moord en een detective krijgt met corrupte agenten te maken. Robert Rodriguez liep jaren rond met het plan om Sin City van stripkunstenaar Frank Miller een getrouwe verfilming te geven. En als we getrouw zeggen, dan menen we dat: leg het strip- album naast een willekeurig shot uit de film en je begrijpt wat we bedoelen. Om Millers stad vol brute kerels en ruige chicks zo goed mogelijk tot leven te brengen, schoot Rodriguez de complete film tegen een groen scherm, om daarna met de computer de grauwe straten, de ranzige appartementjes en de rest van Sin City's inventaris toe te voegen. Het resultaat is fenomenaal: een schitterend vormgegeven wereld in kraakhelder zwart-wit, waarin af en toe een streek rood, blauw of geel opduikt als accent. Net zoals in het stripboek dus. Om Miller maximaal te betrekken bij zijn film, stelde Rodriguez hem aan als mederegisseur, al kostte hem dat wel zijn lidmaat-schap van de vakbond. De opzet van Sin City heeft wel iets weg van die van Pulp Fiction. De film vertelt drie afzonderlijke verhalen, die elkaar soms overlappen. Ze zijn eenvoudig, bot en extreem gewelddadig, maar ook grappig, cartoon-achtig en vergeven van een ouderwets film noir-gevoel. Een opwindende combinatie, vond ook de bonte cast die Rodriguez wist te verleiden. Voor een aantal van hen was het de kans eens wat nieuws te proberen. Zo loopt Benicio Del Toro de halve film rond met een stuk metaal in zijn voorhoofd en duikt Elijah Wood op als seriemoordenaar met een nerdy brilletje en een voorliefde voor mensenvlees. De grootste verrassing is Mickey Rourke, die na jaren sukkelen in de krochten van de filmindustrie eindelijk weer eens wat van zijn oude glorie laat zien als een vierkante straatvechter, die de moord wil wreken op de enige vrouw voor wie hij ooit iets gevoeld heeft. Maar plotdetails zijn eigenlijk overbodig: Sin City is typisch zo'n geval van zien is geloven. - Veronica Magazine nr. 21 - (KK)