Night of the Living Dead Landscape

Night of the Living Dead

Horror196896 min

Krachtige en uitermate invloedrijke debuutfilm van Romero, die hij met een laag budget en in de weekeinden heeft gedraaid. De plot is doodsimpel, maar ook ijzersterk, doordat het consequent en met ironie wordt doorgevoerd. Radioactieve fall-out wekt dode lichamen tot leven, waarna deze als hersenloze, mensenvlees-etende zombies door de wereld schuimen. Centraal staan zeven mensen, die zich verschanst hebben in een boerderij die belaagd wordt door de levende lijken. Romero's grote kracht is dat hij de spanning weet op te bouwen tot verschrikkelijke horror, die aan het einde bijna ondraaglijk wordt. Het zwart-wit camerawerk en de minimale voorwaarden van het beperkte budget zijn hem daarbij niet tot last, maar werken juist sfeerverhogend. De film werd indertijd beschouwd als het toppunt van bloedvergieten, maar veel gebeurt in feite buiten beeld en het resultaat valt door moderne ogen gezien wel mee. De film was zo'n groot succes, dat er in de jaren '70 een vloedgolf aan zombiefilms uit alle landen de bioscopen overspoelde. Het basisidee is ook nog gebruikt voor de uitstekende Evil Dead-reeks van Sam Raimi. Romero was behalve voor de regie mede verantwoordelijk voor het script en verzorgde tevens het camerawerk en de montage. Hij kwam in 1978 met het eveneens klassieke vervolg Dawn of the Dead en sloot in 1985 de trilogie af met Day of the Dead. In 2005 plakte Romero nog een vierde deel, Land of the Dead, eraan vast. Special effects-man Tom Savini, die later veelvuldig met Romero samenwerkte, regisseerde in 1990 de kleurenremake van de invloedrijke debuutfilm.

George A. Romero
Judith O'DeaRussell StreinerJones Duane...