Jezus is een Palestijn

Komedie/1999/90 min

/

Na zijn geprezen fake-documentaires Kutzooi en Lap rouge was voor regisseur Crijns de tijd rijp om een echte speelfilm te maken. In zijn samen met producent Martin Lagestee geschreven scenario stuiten we op een met piercings behangen Teeuwen, die rustig leeft in een afgezonderde, sektarische commune in Limburg. Op een dag komt zus Van Kooten (in werkelijkheid Teeuwens vriendin) Teeuwen ophalen om hem naar hun stervende vader Mascini in Amsterdam te brengen. De aanblik van Van Kootens huisgenote Blom roept bij maagd Teeuwen net die driften in de onderbuik op, die hij van zijn goeroe (De Jong) het beste ergens ver weg in zijn teen had moeten stoppen. Crijns heeft met dit aangedikte tijdsbeeld van de late 20ste eeuw een zwarte satire willen maken op het `fin de millennium'-gevoel, waarin mensen in afwachting van de komst van de Messias hun toevlucht zoeken in afwijkende religies en rituelen. Leuk is de film er niet van geworden. Meligheid en dramatiek haken slecht bij elkaar in, te veel items en te veel semi-spiritueel geneuzel zetten de rem op het tempo, waardoor veel scènes ronduit vervelend zijn. En die vallen ook niet op te krikken met een krikscène tussen Teeuwen en Blom, waarvoor overigens twee pornoacteurs waren ingehuurd. Van Kooten, Mascini en debutante Blom zetten prima rollen neer, maar cabaretier Teeuwen, ook voor het eerst in een film, verliest alle overtuiging wanneer hij zich langzaam tot een gewoon mens ontwikkelt, terwijl hij als naïeve goeroevolgeling nog wel te pruimen was.

Lodewijk Crijns

Hans Teeuwen

Kim van Kooten