Hulk Landscape

Hulk

Superhelden2003138 min
12+

Voor wetenschapper Bruce Banner (Bana) geldt : Zo vader, zo zoon. Pa (Nikc Nolte) was niet vies van een genetisch experiment op zichzelf en Bruce ook niet. Hela..Lees verder

Voor wetenschapper Bruce Banner (Bana) geldt : Zo vader, zo zoon. Pa (Nikc Nolte) was niet vies van een genetisch experiment op zichzelf en Bruce ook niet. Helaas gooit een bombardement aan gammastralen roet in het eten. Elke keer als Bruce zijn geduld verliest, ziet hij letterlijk groen van woede en ramt hij, als de uit de kluiten gewassen en kleren gescheurde Hulk, erop los. Het leger opent de jacht op het loslopende, grote, groene wild. Regisseur Ang Lee concentreerde zich vooral op de serieuze ondertonen en zag in de comic een Grieks drama. In die ambitie is Lee ten dele geslaagd. The Hulk is een echte film. Helaas trekt Lee van de bijna twee uur en twintig minuten film een heel riant deel uit om de basis daarvoor te leggen. En aangezien hij de materie zo serieus neemt, valt er maar bitter weinig te lachen met The Hulk. Te weinig grappen (twee) en te hoogdravend voor de belangrijkste doelgroep (de jeugd). Als film is The Hulk bijna net zo schizofreen als het titelpersonage: er zit een niet onaanzienlijk verschil tussen een goede film en een goede superheldenfilm. Daardoor mist The Hulk de lol en energie van een Spider-Man of Blade en de balans van een X-Men. Wel weer heel erg fraai zijn de bizarre overgangen in scènes, die de stripafkomst laten zien. De acteurs zijn adequaat (vooral Eric Bana, die Bruce Banner neerzet als een vat vol opgekropte emoties), met twee uitschieters. Eentje naar beneden: Nick Nolte lijkt als maffe wetenschapper ook tijdens de opnames gedrogeerd geweest te zijn (hij werd een week later achter het stuur gearresteerd, met de daterape drug GHB achter de kiezen, en ging meteen de ontwenningskliniek in). De uitschieter naar boven is de computergeanimeerde Hulk. Na de trailer was de grote angst dat hij een 'Shrek met steroïden' zou worden, maar de Hulk is even goed en geweldig als gigantisch en groen. Tussen alle sloopwerkzaamheden door geeft hij ook nog wat echte acteerprestaties van verbazingwekkende subtiliteit weg. In deel twee zien we graag meer van dat groen! - Veronica Magazine nr. 28 - (AD)