How To Train Your Dragon Landscape

How To Train Your Dragon

Animatie200998 min
6+
Link delen met vrienden

Draak Toothless lijkt nogal op alientje Stitch. Niet zo raar, want regisseurs Dean DeBlois en Chris Sanders waren eerder verbonden aan Disney’s Lilo & Stitch. I..Lees verder

VERONICA SUPERGUIDE REVIEW

De twee grootste kemphanen in het strijdperk van de animatiefilm, Pixar en DreamWorks Animation, hebben na tien jaar strijd ieder hun specialiteit wel ontdekt. Pixar blinkt uit in experimenten met kookgrage ratten en oude mannetjes die aan een bos ballonnen naar Zuid-Amerika vliegen. DreamWorks is juist goed in films vol rap van de tongriem gesneden beesten en haalt er met allerlei vervolgen alles uit wat erin zit. Hoewel Pixar voor zijn manier van werken over het algemeen de meeste lof toegewuifd krijgt, is DreamWorks dankzij Shrek, Madagascar en Kung Fu Panda heer en meester op het gebied van de kleurrijke grappen en grollen. Des te opmerkelijker en moediger dus dat How to Train Your Dragon, of Hoe tem je een draak in de Nederlandse versie, zo rigoureus breekt met die traditie. Niet alleen is het de eerste film van DreamWorks waarin het grootste deel van de hoofdpersonages bestaat uit mensen, maar meer dan alle vorige richt deze film zich op kids van een jaar of twaalf. De grapdichtheid is lager, net als het tempo. In plaats daarvan wordt er geïnvesteerd in de relatie tussen vikingjochie Hiccup (met het markante stemgeluid van Jay Baruchel) en de draak die hij per ongeluk uit de lucht schiet. Hiccup is de kneus van het dorp, dat al generaties lang oorlog voert met de draken. Maar als het vertrouwen groeit tussen jongen en monster, ontdekt Hiccup dat die vliegende vuurvreters toch niet zo kwaadwillig zijn. Het is aan alles te merken dat de makers de meeste liefde aan de draken hebben geschonken. Vooral Hiccups katachtige zwarte draak Toothless is een prachtige creatie, die opvallend veel wegheeft van Stitch, het buitenaardse wezen uit regisseur Chris Sanders’ Lilo & Stitch. Hij en Dean DeBlois namen halverwege de productie de teugels over, waarbij het verhaal stevig op de schop ging. Veel tijd was er niet en dat is te merken aan het rechttoe rechtaan underdog-plot dat eruit gekomen is. - Veronica Magazine nr. 13, 2010 – (KK)