House of Flying Daggers Landscape

House of Flying Daggers

Actie/2004/119 min

/

Je zou misschien denken dat schrijver en regisseur Zhang Yimou zijn ideeënbus voor sierlijke vechtkunst compleet heeft leeggeschud in het magistrale Hero, maar ..Lees verder

Je zou misschien denken dat schrijver en regisseur Zhang Yimou zijn ideeënbus voor sierlijke vechtkunst compleet heeft leeggeschud in het magistrale Hero, maar de inspiratie is nog lang niet op. Zijn nieuwste martial arts spektakel House of Flying Daggers begint met een scène waarin de blinde danseres Mei (Zhang Ziyi) een prachtige dans opvoert. We kunnen hier proberen te beschrijven welke ongelooflijke acrobatische toeren ze uithaalt met haar fladderende gewaad, een kring van trommels en een kom vol kiezelsteentjes, maar dit is typisch zo'n geval van 'zien is geloven'. Zhang Ziyi, die sinds haar debuut in Zhang Yimous The Road Home haar talent ruimschoots heeft bewezen in onder meer Crouching Tiger, Hidden Dragon en Hero, is van huis uit danseres en krijgt hier alle kans om dat te laten zien. Maar er wordt gelukkig ook geknokt. De topper is een confrontatie tussen de rebellen en een groep soldaten in een schilderachtig bamboewoud, waar de wetten van de zwaartekracht geen grip op hebben. Maar met mooie gevechten alleen heb je nog geen goede film. De rode draad van het verhaal is de relatie van Mei en Jin (Takeshi Kaneshiro), een soldaat die probeert te infiltreren in de 'vliegende dolken'. Serieus liefdesdrama dus, en dat combineert lastig met actie. Crouching Tiger deed het perfect, en ook Hero kreeg het voor elkaar, maar Flying Daggers gaat het wat minder goed af. Het romantische getouwtrek duurt gewoon te lang en zet de rem op het verhaal. Misschien een tip voor Zhang Yimou voor de volgende keer: laat je film, net als Hero, voor de westerse markt onder handen nemen in de montagekamer. Dat scheelt al snel een half uur. - Veronica Magazine nr. 1 - (KK)

Yimou Zhang

Takeshi Kaneshiro

Andy Lau