Captain America: The First Avenger Landscape

Captain America: The First Avenger

Superhelden/2011/117 min

/

Captain America heeft geen buitengewone superkrachten zoals Superman of Spider-Man, maar dankzij een superserum is hij veranderd van zwakke jonge man tot de &ls..Lees verder

Na twee Iron Man-films, Hulk-films en eerder dit jaar Thor, is Captain America het laatste puzzelstukje voor het langverwachte superheldenspektakel The Avengers dat volgend jaar komt. Hoewel hij als laatste een eigen film krijgt, was Cap de eerste van de groep die op papier werd gezet (vandaar die ondertitel). In maart 1941, nog voor de aanval op Pearl Harbor, maakte hij een spetterende entree als de superheld die Hitler neersloeg. Door zijn patriottische kostuum en origine in de jaren veertig, kan men zich afvragen wat we vandaag de dag met die vent aanmoeten. Maar Captain America begon zijn leven als de iele Steve Rogers, die dolgraag in het leger wilde maar niet door de keuring kwam, en met een underdog kunnen we allemaal meeleven. Zo geloofwaardig als de computeranimatie van Chris Evans een schriel ventje maakt, zo overtuigend geeft hij gestalte aan zijn personage. Dit is een ouderwets puike comicverfilming die zich niet verliest in speciale effecten of al te veel explosies, maar de tijd neemt om het verhaal op te zetten en ook daarna de personages niet uit het oog verliest. We zien hoe Steve langzaam in zijn rol groeit en steeds dichter bij het verdelgen van Johann Schmidt (Hugo Weaving) komt. Die schurk krijgen we ook eerst als ‘gewoon’ mens te zien en vervolgens als de griezelige Red Skull, zodat hij meer diepgang heeft dan zijn 2D-voorloper. De show wordt gestolen door Tommy Lee Jones, die de leukste teksten heeft. Ook zonder het vaste filmpje na de aftiteling, hebben we nu al helemaal zin in The Avengers. - Veronica Magazine nr. 32, 2011 – (RvK)

Joe Johnston

Chris Evans

Hugo Weaving