Black Hawk Down Landscape

Black Hawk Down

Oorlog/2001/144 min

/

Na de actie van Gladiator kiest regisseur Ridley Scott een nieuwe arena vol geweld: die van een hedendaags oorlogsgebied. Het verhaal is spectaculair, waargebeu..Lees verder

Na de actie van Gladiator kiest regisseur Ridley Scott een nieuwe arena vol geweld: die van een hedendaags oorlogsgebied. Het verhaal is spectaculair, waargebeurd en indrukwekkend verteld. In 1991 is een aantal Amerikaanse elitegroepen gestationeerd in Mogadishu. Hun opdracht: de Somalische generaal Aidid uitschakelen. Het eerste probleem: ze weten niet waar die vent zit en wie ze kunnen vertrouwen. Het tweede probleem: de regering thuis begint na zes weken ongeduldig te worden omdat het hele akkefietje maar de helft van die tijd zou duren. Het wordt pas echt 'leuk' als ze beginnen aan een missie die slechts een uurtje zou duren. (Hint: de film duurt meer dan twee uur!) Terwijl de mannen zich klaar maken voor de actie, laten ze de groentjes weten dat ze geen flesje water of nachtkijkers hoeven mee te nemen. Over een paar uur zijn ze immers weer terug op de basis. Als kijker weet je dan dat het goed mis zal gaan. Net als het telefoontje van een soldaat naar zijn vrouw thuis die net te laat bij het toestel is om zijn stem te horen. Het is een van de weinige keren dat regisseur Scott gevaarlijk langs de rand van het melodrama balanceert. Gelukkig houdt hij verder de touwtjes lekker strak in handen. Geen overdreven pattriotisme, blabla over heldendom en ander hoogdravende taal. Het is oorlog en er moet gewerkt worden. We leren een paar soldaten bij voornaam kennen, maar zodra de hel losbarst weet je niet meer wie wie is en wordt alles neergemaaid dat in beeld komt. Dit is een (anti)oorlogsfilm in de lijn van Saving Private Ryan. Met een camera die je middenin het oorlogsgeweld neerplant en geen enkel onsmakelijk detail bespaard. Binnen vijf minuten ben je een van de soldaten en wil je zo snel mogelijk weg wezen uit deze waanzin. Oorlog is gewoon kut en je vraagt je af waarom ze in hemelsnaam nog mensen zo gek vinden om te gaan. Het antwoord op die vraag wordt gegeven in het heetst van de strijd. Als de mannen alleen nog elkaar hebben om op te steunen en dat doen door dik en dun. Zelfs in de meest hopeloze situaties riskeren ze hun eigen nek om een zwaargewonde uit een vuurlinie te halen. Het is ook geen wonder dat ze zoveel bekende acteurs hebben gevonden om kleine rollen te spelen. Black Hawk Down is een puik gemaakt actiedrama dat laat zien hoe een redelijk overzichtelijke situatie volledig naar de kloten kan gaan. Ondanks de duur van het geheel blijft de spanning er in en blijft de adrenaline door je lijf gieren. Van te voren niet al te veel koffie drinken dus.

Ridley Scott

Josh Hartnett

Eric Bana