Big Fish Landscape

Big Fish

Fantasy2003120 min
6+

Het leven is een groot avontuur, zeker in de wereld van Tim Burton. Big Fish, zijn verfilming van Daniel Wallace's gelijknamige boek uit 1988, is het zoveelste ..Lees verder

Het leven is een groot avontuur, zeker in de wereld van Tim Burton. Big Fish, zijn verfilming van Daniel Wallace's gelijknamige boek uit 1988, is het zoveelste bewijs van die stelling, ook al oogt de film een stuk conventioneler dan we van de excentrieke regisseur gewend zijn. Let wel: op het eerste gezicht. Want ook in dit ontroerende fantasy-drama zitten weer al die visuele elementen die je eigenlijk alleen kan omschrijven als 'Burtonesk'. De regisseur deed het dit keer zonder zijn vaste muze Lisa Marie, maar met haar opvolgster, Helena Bonham Carter, die inmiddels een kind met Burton heeft. Schele heksen, verlegen reuzen, een Siamese tweeling met circus-ambities... het zijn sprookjesachtige personages die door de liefdevolle regie van Burton een menselijk gezicht krijgen. Waarmee Big Fish ongetwijfeld een heel andere film is geworden dan mede-avonturenliefhebber Steven Spielberg ervan zou hebben gemaakt. Die zou Big Fish eerst doen, maar moest wegens tijdgebrek afhaken. Big Fish is niet alleen een spannend sprookje, maar ook een ontroerend verhaal over beroepsavonturier Edward Bloom, die zijn hele leven zijn fantasie heeft nagejaagd, maar de bittere realiteit van de dood te wachten staat. Zijn zoon Will, een gedreven journalist die zo zijn twijfels heeft over zijn vaders sterke verhalen over gevechten met wonderbaarlijke vissen en andere staaltjes, besluit aan het sterfbed van zijn vader op zoek te gaan naar het ?chte verhaal. De man die medeverantwoordelijk is voor zijn bestaan, is feitelijk een volslagen onbekende voor hem. In zijn speurtocht naar de echte Edward Bloom wordt hem duidelijk dat niets is wat het lijkt, en dat de waarheid soms alle verwachtingen overtreft. Voeg daarbij de fantastische soundtrack van Danny Elfman, en je kunt gerust stellen dat Burton zich m??r dan gerevancheerd heeft na het ietwat teleurstellende Planet of the Apes. Een film als een warm bad! - Veronica Magazine Nr. 8 (BJ)